به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۱:۵۴
 
۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : ۷۷۰۹۰
یک جوان ۲۵ ساله سابقا داعشي روايت مي‌كند؛

دست به دست شدن زنان توسط داعشي‌ها

گروه حوادث: یک جوان ۲۵ ساله تاجیک که به تازگی از سوریه برگشته، داستان پیوستنش به گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در سوریه و چگونگی فرارش از آن جا را در حضور صدها نفر از جوانان، مقام‌های پلیس و روزنامه‌نگاران بازگو کرده است.
دست به دست شدن زنان توسط داعشي‌ها
به گزارش بي بي سي؛ فرخ شریفف، متولد ولایت سغد، در شمال تاجیکستان، مدعی است که با زنی در شبکه اجتماعی روسی "آدناکلاسنیکی" آشنا شده و با کمک وی اول به مسکو و از آنجا از طریق ترکیه به سوریه رفته است. او روز پنجشنبه (۷ مه) و یک روز پس از بازگتشش به تاجیکستان در کاخ سینمای "جامی" در مرکز شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، و در نشستی با حضور رمضان رحیم‌زاده، وزیر کشور، از پیوستنش به داعش سخن گفت. رحیم‌زاده در این نشست گفت که فرخ شریفف از سوریه به ترکیه فرار کرده و از آن جا با کمک مقامات پلیس تاجیک به کشورش برگشته است. به گفته او آقای شریفف به خاطر بازگشت داوطلبانه عفو شده و پلیس امنیت او را تامین می‌کند.

در عین حال به گفته وزیر کشور تاجیکستان، مقامات کشور در همکاری با پلیس روسیه به دنبال زنی هستند که از طریق شبکه‌های اجتماعی افراد زیادی، از جمله شریفف را، "به دام خود افکنده" و سپس آنها را به سوریه فرستاده است. در این نشست  شریفف گفت که گروه‌های وابسته به داعش او و شماری از همراهانش را از ترکیه به مرز سوریه بردند. او گفت: "شب عربها آمدند و از ما خون گرفتند" و صبح روز بعد گذرنامه‌هایشان را گرفتند و با ماشین آنها را به "رقه" و از آن جا به منطقه‌ای دیگر بردند. به گفته شریفف، او در آن جا در یک خانه از جمله با افرادی از داغستان، چچن، قزاقستان، تاجیکستان، مستقر شد.

به گفته این جوان تاجیک، در دو هفته اول به آنها "آموزش شریعت" داده شد و بعد از تمرینات نظامی ابتدا برای نگهبانی در اراضی تحت کنترل داعش و سپس به عملیات نظامی که به گفته آقای شریفف، تعدادی کمی از این عملیاتها زنده بر می‌گشتند، فرستاده می‌شدند. شریفف در سخنان خود ادعا کرد که تعداد زیادی در آنجا تمایل به فرار دارند، اما از کشته شدن بیم دارند. او تاکید کرد که وی از راه تماس اینترنتی با دوستان و همسر سابقش طرح فرار را کشیده و خود را به ترکیه رسانده است.

او در بخشی از سخنان خود از خشونت داعش با افرادی که آنها را "خوارج" و یا "جاسوس" می‌نامند، و همچنین از آنچه که او "دست به دست کردن زنان" خواند سخن گفت. فرخ شریفف‌ پنجمین شهروند تاجیکستان است که از پیوستن به داعش در سوریه ابراز پشیمانی کرده و به تاجیکستان برگشته است. اما او نخستین کسی است که به طور آشکار و در ملاء عام در باره تجربیات خود در آنجا سخن گفته است.

وزارت کشور تاجیکستان می گوید جوانانی که داوطلبانه از سوریه و عراق به کشور برمی‌گردند، عفو خواهند شد. به گفته این وزارت در ارتباط با مشارکت اتباع تاجیک در جنگهای سوریه و عراق ۱۵۰ پرونده جنایی باز شده است. بر اساس اطلاع پلیس، حالا بیش از ۳۰۰ جوان تاجیک در صف پیکارجویان داعش در سوریه و عراق می جنگند. از جمله، ۴۰ خانواده تاجیکستانی حالا در سوریه هستند. تا کنون حدود ۵۰ نفر از اتباع تاجیک در این جنگها کشته شده اند. گزارشها حاکی است که بیشتر این افراد از طریق روسیه و ترکیه به آنجا رفته‌اند.