به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۹ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۷۷۱۳۲

سه‌شنبه آینده، آغاز آتش بس 5روزه در یمن

گروه بين‌الملل: وزیر خارجه عربستان‌سعودی، اعلام کرد که سه شنبه آینده، آتش بس پنج روزه در یمن برقرار خواهد شد.
به گزارش العربیه، عادل الجبیر که در کنفرانس خبری مشترک با جان کری وزیر خارجه آمریکا در پاریس شرکت داشت، تاکید کرد که به اجرا گذاشتن آتش منوط به پایبندی شبه نظامیان حوثی و صالح به آن خواهد بود. وزیر خارجه سعودی در این زمینه افزود که با وزیر خارجه آمریکا درباره راههای اجرای این آتش بس انسانی، در صورت فراهم شدن شرایط، گفت و گو کرد.

الجبیر همچنین بیان داشت که در دیدار با جان کری، درباره اجلاس سران در کمپ دیوید میان رهبران کشورهای خلیج و باراک اوباما که به منظور بهبود روابط امنیتی و بحث بر سر پرونده هسته ای ایران منعقد خواهد شد، گفت و گو شد. از سوی دیگر، جان کری گفت که «آتش بس به معنی برقراری صلح نیست، بر همه لازم است که برای تحقق آن به میز مذاکره بازگردند. آتش بس در یمن نمی تواند جایگزین گفت و گو باشد.» وزیر خارجه آمریکا افزود:« امیدواریم که حوثی ها این آتش بس انسانی را بپذیرند و به آن پایبند باشند». به گفته وی نشانه هایی وجود دارد که آنها این آتش را خواهند پذیرفت.

کری تاکید کرد که توافق با ایران از خطراتی که منطقه با آن روبرو است، نخواهد کاست. او افزود: «منافع ما به شیوه های مختلف با منافع دولت های خلیج مشترک است.» وزیر خارجه آمریکا از توافق های جدید میان کشورهای خلیج و واشنگتن خبر داد و خاطر نشان کرد که اجلاس کمپ دیوید، پرونده های امنیتی، تروریسم و پرونده هسته ای ایران را بررسی خواهد کرد.

عربستان به ساکنان منطقه ای در صعده یمن هشدار داد آنجا را ترک کنند
در همين حال، تلویزیون عربستان گزارش داده است که نیروی ائتلاف عربي به رهبری این کشور به ساکنان منطقه ای در استان صعده در شمال یمن هشدار داده است تا آنجا را ترک کنند. خبرگزاری دولتی عربستان روز جمعه از حملات هوایی نیروی ائتلاف به مواضع شبه نظامیان حوثی در این استان خبر داده بود. به گزارش این خبرگزاری این حملات در پاسخ به گلوله باران نقطه ای در شهر نجران در داخل عربستان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه انجام شده است. عربستان می گوید هشت نفر در آن حملات کشته شدند.

غارهای کوه‌های مران در صعده مخفی‌گاه رهبر حوثی‌ها؟
در همين حال شبكه العربيه مدعي شده كه کوه‌های مران در صعده در شمال یمن، پایگاه عبدالملک حوثی و بيشتر رهبران انصارالله (حوثی‌ها) است. این کوه‌ها زادگاه رهبران این گروه است و عبدالمالک حوثی‌ از ناهمواری‌های کوهستانی که شبیه کوه‌های تورابورا در افغانستان است، استفاده کرده تا در غارهای سنگی پنهان شود. در سال ۲۰۰۴ حسین حوثی برادر عبدالملک حوثی در یکی از غارهای کوه‌های مران کشته شد و بارگاه او که بر فراز بلندترین قله در کوه مران برپا شده و به یک مزار تبدیل شده بود، اخيرا در بمباران هاي عربستان آسيب ديد.