به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۰ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۷۷۳۲۱

هفت روش کاهش خطر ابتلا به سرطان

گروه علمی: سرطان به عنوان یکی از بیماری های مزمن و شایع در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است؛ عوامل بسیاری در ابتلا به این بیماری دخیل است اما با رعایت هفت روش ساده از مصرف هویج گرفته تا نظافت خانه می توان این خطر را تا حدود زیادی کاهش داد.
هفت روش کاهش خطر ابتلا به سرطان
محققان و دانشمندان حوزه سرطان بر این نکته تاکید می کنند که می توان از بروز بسیاری از سرطان ها پیشگیری کرد و عامل اصلی زمینه ساز بروز آن را از بین برد.علاوه بر این، اطلاع رسانی درباره عواملی که در طول زمان و طی سالیان متمادی به بروز سرطان منجر می شود، ضروری است. به گفته محققان، حدود یک سوم از شایع ترین موارد سرطان را می توان با رعایت یک رژیم غذایی سالم، فعالیت فیزیکی و حفظ یک وزن سالم پیشگیری کرد. اما کارشناسان معتقدند که روش های ساده بسیاری برای کاهش خطر ابتلا به سرطان وجود دارد.

صندوق جهانی تحقیقات سرطان با ارائه یک دستورالعمل جدید اعلام کرده است که با ایجاد تغییراتی چند در کارهای روزمره می توان بطرز چشمگیری از ابتلا به سرطان پیشگیری کرد. در این گزارش به هفت دستور العمل بهداشتی این صندوق برای پیشگیری از ابتلا به سرطان اشاره شده است.

***نظافت منزل
به گفته کارشناسان با انجام کارهای پیش پا افتاده ای مانند نظافت منزل می توان به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک کرد. تحقیقات نشان می دهند که فعال بودن و یک انجام تمرینات ورزشی نقش مستقیمی در پیشگیری از ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان روده و سینه دارد. محققان هنوز در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه فعالیت فیزیکی می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد اما مطالعات نشان می دهند که فعالیت فیزیکی مرتب می تواند سطح هورمون ها را در اندازه سالمی نگاه دارد.

***مصرف هویج
از دیگر روش ها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مصرف هویج به جای تنقلات مختلف است. کارشناسان می گویند: مصرف تنقلات هیچ مشکلی ندارد اما فقط باید تنقلات درست را مصرف کرد. مصرف تنها 100 کالری بیش از چیزی که انسان در روز به آن نیاز دارد به افزایش پنج کیلوگرم اضافه وزن در سال منجر می شود. اضافه وزن داشتن و یا چاق بودن با ابتلا به 10 سرطان از جمله سرطان روده، سینه و کبد ارتباط دارد. برای کاهش وزن نیازی نیست که مصرف تنقلات را از رژیم روزانه حذف کرد بلکه تنها باید تنقلات سالم و کم کالری انتخاب کرد. برای مثال می توان چیپس را با مصرف سبزیجات ترد مانند هویج عوض کرد.

*** جایگزین کردن نان سبوس دار با انواع نان سفید
تعویض نان سفید، پاستا و برنج با انواع سبوس دار آنها به افزایش مصرف فیبر کمک می کند. مصرف فیبر باعث می شود که انسان برای مدت طولانی تری احساس سیری کند و وزن سالم خود را حفظ کند؛ در نتیجه خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با افزایش وزن در انسان کاهش می یابد. فیبر همچنین به غذا کمک می کند تا سریعتر در دستگاه گوارش حرکت کند و خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد.

***تعویض نمک با ادویه ها
مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون و خطر ابتلا به سرطان معده می شود. دانشمندان معتقدند که این موضوع احتمالا به این دلیل است که نمک به لایه معده آسیب می زند. بنابراین بهتر است نمکی را که به غذا اضافه می کنید به تدریج کاهش داده و در نهایت قطع کرد و به جای آن از ادویه جات، ترشی جات، سیر و لیمو برای افزودن عطر و طعم به غذای خود استفاده کنید. فلفل سیاه، پودر شیلی، زنجبیل و گیاهانی مانند ریحان به آسانی و به سرعت به غذا عطر و طعم می دهد.

*** یک روز در هفته گیاهخواری کنید
مدارک محکمی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مقدار زیادی گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد. یک دلیل احتمالی این موضوع این است که مولفه ای که رنگ گوشت قرمز را ناشی می شود به لایه روده آسیب می زند. همچنین مدارک محکمی وجود دارد مبنی بر اینکه گوشت های پردازش شده عامل ابتلا به سرطان روده هستند. دود اندود کردن ، نمک سود کردن و یا افزودن مواد نگهدارنده برای نگاه داشتن گوشت موجب تشکیل عوامل سرطانزا می شود. این عوامل به سلول های بدن صدمه می زنند و موجب ابتلا به سرطان می شوند. یک روش برای کاهش این خطر این است که یک روز در هفته گوشت نخورد و به جای آن سبزیجات و یا ماهی مصرف کرد.

***هنگام صحبت کردن با تلفن بیایستید
تنها 30 دقیقه فعالیت فیزیکی در روز می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. این کار نه تنها به تناسب اندام کمک می کند بلکه خطر ابتلا به سرطان های ناشی از افزایش وزن را نیز کاهش می دهد. همچنین روزی 30 دقیقه فعالیت فیزیکی سیستم ایمنی بدن را قوی نگام می دارد و به سالم نگاه داشتن دستگاه گوارش کمک می کند. برای این منظور کافی است که تنها 30 دقیقه در روز هر گونه فعالیت فیزیکی انجام داد؛ حتی راه رفتن در حین صحبت با تلفن ، استفاده از پله به جای آسانسور و یا پارک خودرو اندکی دورتر از فروشگاه و یا محل کار می تواند کمک کننده باشد. و خلاصه اینکه هر چه فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشید خطر ابتلا به سرطان بیشتر کاهش می یابد.

*** جایگزینی تماشای برنامه های تلویزیونی در شب با پیاده روی
از دیگر راهکارها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان این است که به جای تماشای برنامه های تلویزیونی در شب به پیاده روی بروید. زمانی که صرف تماشای برنامه های تلویزیونی، کتاب خواندن و یا کار کردن در پشت رایانه می شود همگی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.
برای کاهش این خطر می توان برخی از این فعالیت های نشسته را با انواع فعال تر آن عوض کرد برای مثال به جای اینکه بعد از صرف شام تلویزیون روشن کنید و به تماشای برنامه های تلویزیونی بپردازید، به پیاده روی بپردازید.
مرجع : ایرنا