به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۲ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب : ۷۷۵۹۰

تأیید حمله قلبی با استفاده از دماسنج

گروه فناوری: دانشمندان دانشگاه علم و صنعت پوهانگ کره جنوبی، نوعی ابزار دماسنج‌مانند ارائه داده‌اند که حمله قلبی افراد را در صورت بروز آن، تأیید می‌کند.
تأیید حمله قلبی با استفاده از دماسنج
زمانی که عضلات قلب مانند آنچه در حمله قلبی رخ می‌دهد، آسیب می‌بینند، تراکم پروتئینی به نام پروتونین در جریان خون افزایش می‌یابد. میکرورزوناتورها (میکرومرتعشگرها)، حسگرهای امواج صوتی سطحی و حسگرهای الکتروشیمیایی، از جمله ابزاری هستند که اغلب برای اندازه‌گیری تراکم‌های پروتئین تروپونین به کار می‌روند، اما این سیستم‌ها گران و غیرقابل‌حمل هستند. در این میان، شیوه‌ای موسوم به ایمونواسی جریان جانبی، جایگزینی ارزان‌قیمت برای این سیستم‌هاست اما خوانش‌های بسیار دقیقی ارائه نمی‌دهد.

پروفسور سانگمین جوئن و تیم علمی‌اش در کره جنوبی، ابزاری ارائه داده‌اند که بیشتر شبیه دماسنج جیوه‌ای یا الکلی عمل می‌کند. برای استفاده از آن، نمونه‌ای از سرم خون بیمار به همراه محلولی حاوی نانوذرات تروپونین آنتی‌بادی دندریتیکی پلاتین، در یک آمپول شیشه‌ای قرار داده می‌شود. این نانوذرات حتی ذرات بسیار ریز تروپونین موجود در سرم را شناسایی می‌کنند. سپس پراکسید هیدروژن به آمپول افزوده می‌شود.

در یک واکنش شیمیایی، تروپونین، موجب تجزیه‌شدن پراکسید هیدروژن به آب و اکسیژن می‌شود و این امر، به نوبه خود موجب افزایش فشار درونی آمپول می‌شود. زمانی که یک لوله شیشه‌ای مویرگی حاوی جوهر در درون آمپول قرار داده می‌شود، این فشار، موجب بالاآمدن جوهر در درون لوله می‌شود. درست مانند یک دماسنج، کاربران می‌توانند نشانگرهای عددی موجود بر روی لوله را در نقطه‌ بالاآمدن جوهر بخوانند و بالاآمدن جوهر نشان‌دهنده افزایش تراکم پروتئین تروپونین و بروز حمله قلبی است.

علاوه بر استفاده از این ابزار در مکان‌های دوردست و کشورهای فقیر، افراد حاضر در نزدیکی بیمار دچار عارضه قلبی، می‌توانند از این ابزار دماسنج مانند برای اطمینان از حمله وقوع قلبی استفاده کنند. جزئیات این فناوری در مجله Analytical Chemistry ارائه شده است.
مرجع : ایسنا