به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۵ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۷۷۸۷۶
اوباما در نشست خبری نشست کمپ دیوید:

راه حل «دو دولت» اسرائیل و فلسطین «حیاتی» است

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور آمریکا گفت: راه حل "دو دولت" برای پایان دادن به نزاع تاریخی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها "مطلقا حیاتی" و ایالات متحده هنوز معتقد است امنیت اسرائیل در بلند مدت در گرو توافق بر سر به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین است.
راه حل «دو دولت» اسرائیل و فلسطین «حیاتی» است
به گزارش بی بی سی، سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در مورد لزوم توافق بر راه حل «دو دولت» پس از آن مطرح می‌شود که بنیامین نتانیاهو دولت ائتلافی خود را تشکیل داده که با توجه به ترکیب وزرای کابینه او آینده توافق با فلسطینی‌ها برای تشکیل دولت مستقل روشن به نظر نمی‌رسد. اوباما در نشست خبری نشست کمپ دیوید گفته است: من هنوز اعتقاد دارم راه حل دو دولت نه تنها برای صلح میان اسرائیل و فلسطین که برای امنیت بلندمدت اسرائیل به عنوان یک حکومت دموکراتیک یهودی حیاتی است.

به خاطر عدم توافق بر سر روند صلح با فلسطینی‌ها، اختلاف نظر بر سر توافق هسته ای با ایران و تنش‌های شخصی میان باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو رابطه نزیک میان اسرائیل و آمریکا که از دیرباز متحد یکدیگر بوده‌اند، تیره شده است. اوباما تاکید کرده است که راه حل "دو کشور" تنها گزینه پیش رو برای پایان دادن به تنش میان فلسطینی‌ها و اسرائیل است. او گفت: من می‌دانم که در دولتی که به تازگی تشکیل شده، کسانی هستند که این فرضیه را قبول ندارند اما این فعلا تنها گزینه من است.

مبنای راه حل "دو دولت" برای پایان دادن به مناقشه فلسطینی‌ها و اسرائیل، قطعنامه سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۴ است. این قطعنامه خواهان آن است که اسرائیل و فلسطین در کنار هم و در مرزهای مورد توافق پیش از سال ۱۹۶۷ دو دولت تشکیل بدهند. رئیس جمهور آمریکا گفته است چشم انداز رسیدن به چنین توافقی دور است اما از اسرائیل خواسته چنین توافقی را بپذیرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی خود در اسفندماه گفته بود که در صورت پیروزی، با تشکیل کشور مستقل فلسطینی مخالفت خواهد کرد. پس از این که سخنانش با انتقاد دولت آمریکا روبرو شد او از این موضع خود عقب‌نشینی کرد و گفت در صورتی که شرایط منطقه بهبود یابد به تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی متعهد است.

رهبران گروه‌های فلسطینی با بدبینی درباره تشکیل دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو موضع گرفته‌اند و گفته‌اند این کابینه مذهبی و دست راستی روند شکننده صلح را بیش از پیش تضعیف می‌کند. روز سه شنبه واتیکان اعلام کرد که تصمیم به شناسایی کشور مستقل فلسطین گرفته است. پیش از آن پارلمان‌های بریتانیا در مهرماه گذشته به شناسایی کشور فلسطین رای داد.

ایرلند و اسپانیا در اقدامی مشابه و نمادین از دولت‌هایشان خواسته بودند کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند. دولت سوئد هم در آبان ماه ۹۳ اعلام کرد فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسد. چند ماه پیش، پارلمان فرانسه نیز با اکثریت آرا به شناسایی فلسطین به عنوان یک کشور مستقل رای داد. هرچند این رای‌گیری جنبه نمادین داشت و نتیجه آن برای دولت فرانسه الزام‌آور نیست. افزایش تعداد کشورهایی که اعلام کرده‌اند فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، باعث نگرانی فزاینده دولت راستگرای اسرائیل شده است.