به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۶ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۷۷۹۴۴

باند پانسمان با قابلیت اعلام زمان تعویض

گروه فناوری: محققان یک شرکت دانش بنیان داروسازی با تکیه بر فناوری نانو، باند پانسمان آنتی باکتریالی را تولید کرده‌اند که با تغییر رنگ، زمان تعویض پانسمان را به بیمار اطلاع می‌دهند.
باند پانسمان با قابلیت اعلام زمان تعویض
باند پانسمان آنتی باکتریال آجی کت که به تازگی موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع در ایران شده، در ترمیم زخم‌ها و سوختگی‌ها قابل استفاده است.پانسمان‌های سنتی که به پانسمان غیرجاذب نیز معروفند از مشتقات سلولز هستند. گاز استریل از خانواده‌ این پانسمان‌هاست و معمولاً بعد از قرار دادن یک لایه آنتی بیوتیک یا ماده‌ی ضدعفونی کننده روی زخم قرار داده می‌شود. از مشکلات این پانسمان‌ها این است که به زخم می‌چسبد و به هنگام تعویض سبب درد و ناراحتی فراوان بیمار می‌شود. همچنین ذرات باقیمانده از این پانسمان روی زخم باقی می‌ماند. استفاده از محصول آجی کت، راهکاری ساده برای رفع این مشکلات خواهد بود.

دکتر حمیدرضا عمو، مدیرعامل شرکت داروسازی تولیدکننده این باند در معرفی آن گفت: باند پانسمان آنتی باکتریال آجی کت، یک پانسمان تک لایه با پوششی از نانوکریستال‌های نقره است. در واقع ماده‌ی مؤثر و آنتی بیوتیک موجود در این پانسمان، همان یون‌های نقره است که بر انواع باکتری‌های گرم مثبت و منفی و قارچ تأثیرگذار است. وی در ادامه به مزایای کاربرد این محصول اشاره کرد و گفت: بر اثر استفاده از این پانسمان، به دلیل ویژگی ضدمیکروبی و ضد التهابی فوق‌العاده مناسب آن، ترمیم زخم با سرعت نسبتاً بالایی انجام خواهد شد. عدم نیاز به استفاده از سایر ضدعفونی‌کننده‌ها مثل بتادین و یا پمادهای آنتی بیوتیک، عدم نیاز به تعویض زودهنگام پانسمان، اکسیژن رسانی و رطوبت رسانی مناسب به زخم از دیگر مزایای استفاده از این محصول است.

علاوه بر اثربخشی بالای این پانسمان، نوآوری دیگر این فراورده، وجود اندیکاتور یا تغییر رنگ الیاف پس از آزادسازی یون نقره است. در این حالت رنگ الیاف از سبز تیره به سبز روشن (متمایل به سفید) تبدیل می‌شود. با این روش به آسانی می‌توان زمان تعویض پانسمان را تشخیص داد.
به گفته‌ عمو، جهت مقایسه‌ی عملکرد این پانسمان در برابر روش‌های درمانی دیگر، طرح‌های تحقیقاتی برای درمان سوختگی در بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم(ع) اصفهان و همچنین مطهری تهران صورت گرفته است. نتایج این مطالعات، حاکی از اثربخشی بسیار بالای این محصول بوده است.

باند پانسمان آنتی باکتریال تولیدی در درمان انواع سوختگی‌ها، زخم‌های افراد دیابتی، زخم‌های له شده و مزمن و زخم بستر کاربرد دارد. عمو در خصوص جنبه‌های اقتصادی تولید این محصول عنوان کرد: در گذشته تنها نمونه‌های خارجی پانسمان‌های ضدباکتری در بازار وجود داشت. این نمونه‌ها‌ی وارداتی که با قیمت بسیار بالایی در دسترس افراد قرار می‌گیرند، سبب خروج میزان زیادی ارز از کشور می‌شوند. تولید پانسمان آجی کت در ایران با کیفیتی مشابه نمونه‌های خارجی، نیاز به واردات این پانسمان‌ها و خروج بالای ارز را از بین می‌برد.

این محصول به روش احیای شیمیایی تهیه شده و نانوذرات نقره بر روی شبکه‌ای از الیاف نایلونی با انعطاف پذیری بسیار بالا پوشش داده می‌شوند. این لایه با آزادسازی آهسته‌ یون نقره، اثرات ضدمیکروبی و ضدالتهابی خود را اعمال می‌کند. به عبارتی، نانوذرات نقره به علت ضریب سطح بسیار بالا، یون نقره را در سطوح بسیار زیاد، به صورت آهسته و مداوم رها خواهند کرد. این امر باعث افزایش اثربخشی و در نتیجه کاهش نیاز به غلظت‌های بالای از این مواد می‌شود.
مرجع : ایسنا