به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ساعت ۰۱:۴۸
کد مطلب : ۷۸۰۰۵
شاهنامه گنجینه هویت ملی و فرهنگی ایران است

«شاهنامه» تنها منحصر به ایران نیست

گروه فرهنگی: دبیرکل بنیاد حکیم ابوالقاسم فردوسی با بیان اینکه شاهنامه گنجینه هویت ملی و فرهنگی ایران است، گفت: این بنیاد در همه مراکز استانهای کشور یک نمایندگی راه اندازی می‌کند.
«شاهنامه» تنها منحصر به ایران نیست
حجت الاسلام یاسر موحدفرد شامگاه شنبه در همایش بزرگداشت فردوسی در مکان برگزاری ورزش باستانی (زورخانه) متقین اراک افزود: بنیاد فردوسی به عنوان یک سازمان مردم نهاد از سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون شهرستان های اراک، کرج، اهواز، کرمانشاه، مشهد و قزوین برای راه اندازی شعب آن اعلام آمادگی کرده‌اند. وی ادامه داد: دستگاه های مربوطه باید برای راه اندازی، پشتیبانی های مالی و حفظ این بنیاد تعهد داشته باشند و با بکارگیری نیروهای کارآزموده و متخصص ادبیات فارسی و به خصوص آشنا با شاهنامه در راستای ترویج فرهنگ اصیل ایرانی در جامعه گام های اساسی بردارند.

دبیرکل بنیاد حکیم ابوالقاسم فردوسی افزود: شاهنامه حکیم توس الگوی بسیاری از شاعران است که با بهره گیری از آن تصویرهای بسیار زیبا خلق کرده اند. شاهنامه تنها منحصر به ایران نیست بلکه خارج از مرزهای ایران نیز گسترش یافته تا جایی که در ایتالیا میدانی به نام فردوسی نامگذاری شده است. شاهنامه حکیم توس، به بیش از 36 زبان ترجمه شده و یک شاعر آلمانی 30 سال در زمینه این اثر ماندگار پژوهش کرده است.

حجت الاسلام موحد فرد بیان کرد: شاهنامه گنجینه هویت ملی و فرهنگی ایران است که می تواند منبع خودشناسی ایرانی هم باشد. وی آموزه های درخشان فردوسی، تعالیم اسلامی، کارکردهای برخی آداب شاهنامه، واژه گزینی و ترکیب سازی، سودمندی تاریخی و خردگرایی را از ویژگی های عمده شاهنامه عنوان کرد. دبیرکل بنیاد فردوسی افزود: این اثر باستانی منبع غنی فرهنگ ایران اسلامی است ولی متاسفانه اخیرا در این حوزه یک سری جریانات احساسی نفوذ کرده، بنابراین برای پژوهش در حوزه این اثر، باید از منابع علمی بهره گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در این آیین گفت: ابعاد شخصیتی و هنری شاعر حماسه سرا و پرآوازه ایران، حکیم ابوالقاسم فردوسی همچنان در جامعه ایران اسلامی ناشناخته است. سید محمد حسینی افزود: مدیران و مسوولان فرهنگی جامعه باید در زمینه شناساندن ابعاد شخصیتی فردوسی و اثر گرانقدرش شاهنامه تلاش بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: بسیاری از جوانان و نوجوانان امروز با شخصیت های اساطیری و حماسی سرزمین ایران بیگانه هستند و متولیان امر باید در این خصوص احساس مسوولیت کرده و برای احیای فرهنگ ایرانی در جامعه بیش از پیش تلاش کنند. وی خاطرنشان کرد: جوانان ایران اسلامی در دوران دفاع مقدش، رهسپار جبهه های نبرد حق علیه باطل شدند و حماسه های بزرگی خلق کردند.

وی در ادامه سخنان خود زورخانه را یکی از نمادهای حفظ فرهنگ اساطیری ایران زمین عنوان کرد و گفت: در این مکان مقدس هم آموزه های دین مبین اسلام و سیره اهل بیت(ع) و هم با استفاده از اشعار شعرای بزرگی چون فردوسی، حافظ و سعدی فرهنگ اصیل ایران ترویج می شود. در این آیین که از سوی ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ورزش و جوانان و هیات کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه ای برگزار شد از 40 مرشد و فعال این ورزش تجلیل شد. نقالی و اجرای نمایش ورزش زورخانه ای از دیگر برنامه های جنبی این آیین بود.