به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۹ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۷۸۲۸۹
کمبود سلنیم با خستگی و اضطراب در ارتباط است

شش ماده غذایی که خوشحال‌ترتان می‌کند

گروه علمی: مدیتیشن، خواب کافی، خنده، کار داوطلبانه، وقت‌گذرانی با حیوانات خانگی و دوستان خوب همگی به ما کمک می‌کنند که شادتر زندگی کنیم .تمام موارد گفته شده درست است اما جنبه دیگری نیز وجود دارد که ما را خوشحال‌تر هم می‌کند. علم نشان داده که می‌توان مواد غذایی خاصی را مصرف کرد و خوشحال‌تر شد.
شش ماده غذایی که خوشحال‌ترتان می‌کند
اگر می‌خواهید که خوشحال‌تر شوید، این شش ماده غذایی را مصرف کنید تا تاثیر آن را مشاهده کنید. البته باید بدانید که مبنای این پیشنهادها پژوهش‌های علمی است.

غذای سرشار از پروبیوتیک
در روده انسان انواع باکتری‌ها وجود دارد. بسیاری از این باکتری‌ها برای گوارش بهینه خوراک کارایی دارند. دسته‌ای از این باکتری‌ها که به باکتری‌های پروبیوتیک شناخته می‌شوند، علاوه بر یاری به گوارش، مولکول‌های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین‌های گوناگون را تولید می‌کنند که برای بدن سودمند می‌باشند. منبع باکتری‌های پروبیوتیک لبنیات هستند.

در مطالعه‌ای در هلند، بر روی 20 شرکت‌کننده پژوهشی انجام شد. گروهی از آن‌ها مواد دارای پروبیوتیک دریافت کردند و گروهی دیگر نیز به جای آن دارونما استفاده کردند. پس از چهار هفته استفاده مشخص شد علائم خوشحالی در گروهی که پروبیوتیک مصرف کردند بیشتر است. نتیجه تحقیق این بود که نوع و اندازه این باکتری در گوارش غذا بر روی حال کلی شما تاثیر می‌گذارد. این دانشمندان حتی اسمی برای آن انتخاب کردند: محور مغز به روده. پروبیوتیک به عنوان صفت مواد غذایی حاوی این باکتری‌ها به کار می‌رود و به دو صورت مکمل غذایی (پودر یا کپسول) و مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیک (مانند فرآورده‌های لبنی غنی شده با پروبیوتیک) مصرف می‌شوند.



میوه‌ها و سبزی‌ها
در مطالعه‌ای که در ژورنال Health Psychology منتشر شد، حدود 300 جوان برای سه هفته متوالی همان غذاهای روزمره را مصرف کردند و علاوه بر آن دوره‌های روانکاوی را نیز گذراندند. نتایج نشان داد هر چه میزان مصرف متوالی سبزی و میوه بیشتر باشد، آن فرد به دلیل منابع موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها خوشحال‌تر است. در پژوهشی دیگر که بر روی 80 هزار فرد بالغ انجام شد، نتایج به دست آمده در پژوهش قبلی تایید شد. بنابراین برای اینکه حال بهتری داشته باشید، بین وعده‌های اصلی میوه و سبزی‌ها مصرف کنید.



قهوه
برخی فکر می‌کنند کسانی که قهوه می‌خورند آدم‌های خوشحالی نیستند، اما علم نشان داده که قهوه با علائم مثبت در ارتباط است. نتایج یک تحقیق نشان داد که خوردن قهوه در صبح با انرژی بیشتر، مهربانی و لذت بیشتر در روز در ارتباط است. قهوه آرامش، شادی و احساس رضایت را به همراه می‌آورد. تحقیق منتشر شده در ژورنال JAMA نشان می‌دهد احتمال ابتلا به افسردگی در زنانی که دو یا سه فنجان در روز قهوه می‌نوشند در یک بازه 10 ساله 15 درصد کمتر است. البته قهوه خواص مفید دیگری هم دارد.



شکلات تلخ
حتی فکر کردن به شکلات تلخ لبخندی زیبا را بر روی صورت من ترسیم می‌کند. پژوهش‌های انجام شده نیز فواید آن را تایید می‌کند. آنتی‌اکسیدان موجود در شکلات تلخ کمک می‌کند تا دیواره‌های رگ تمیز شود. با این کار فشار خون پایین آمده و گردش خون بهتر صورت می‌گیرد. یک پژوهشگر بر روی افراد پراسترس تحقیقی جالب انجام داد. آن پژوهشگر به این نتیجه دست یافت با مصرف روزانه 42 گرم شکلات تلخ به طول دو هفته، سطح استرس این افراد به شدت کاهش می‌یابد. شکلات تلخ همچنین حاوی منیزیم است. ماده‌ای معدنی که علائم خستگی، افسردگی و کج‌خلقی را کم می‌کند. مواد طبیعی و منحصربه‌فرد موجود در شکلات تلخ احساس خوشحالی خاصی را برای شخص تداعی می‌کند، انگار که عاشق شده باشید!



قارچ
قارچ واقعا پرخاصیت است، اما شاید خیلی‌ها ارزش‌های غذایی قارچ را ندانند. قارچ سرشار از سلنیم است که کمبود آن ماده در بدن با خستگی، اضطراب و افسردگی در ارتباط است. همچنین باید اشاره کرد که قارچ تنها گیاهی است که به صورت طبیعی ویتامین دی دارد و ما به اندازه کافی ویتامین دی مصرف نمی‌کنیم. در پژوهشی دیگر مشخص شد کسانی که آلرژی فصلی دارند با مصرف قارچ و افزایش دریافت ویتامین دی می‌توانند وضعیت بهتری داشته باشند. بنابراین سعی کنید همراه املت، سالاد و غذای خود قارچ بخورید.



چای سبز
در پژوهشی در ژاپن که بر روی بیش از 40 هزار نفر انجام شد مشخص شد افرادی که بیش از پنج فنجان چای سبز در روز مصرف می‌کند نسبت به کسانی که یک فنجان یا کمتر مصرف می‌کنند 20 درصد کمتر استرس دارند. زمانی که عوامل جانبی دیگر مانند سن، جنسیت، سابقه بیماری، شاخص توده بدنی، مصرف الکل و سیگار و رژیم غذایی در نظر گرفته شد، نتایج دوباره تایید شد. چای سبز را تا می‌توانید به شکل‌های مختلف مصرف کنید. می‌توان برگ‌های چای سبز را در نوشیدنی، سوپ و سس هم مصرف کرد.

مرجع : هافینگتن پست