به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۷ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۸۰۱۰۷
طی یک عملیات بزرگ در مدیترانه

فقط در يك روز ۳۵۰۰ پناهجو نجات داده شدند

گروه حوادث: ​نیروهای امداد از چند کشور اروپایی با کمک گروه‌های داوطلب و غیردولتی، توانسته‌اند نزدیک به ۳۵۰۰ مهاجر غیرقانونی را، روز شنبه ۱۶ خرداد ماه، از ۱۵ قایق سرگردان در نزدیکی ساحل لیبی، نجات دهند.
فقط در يك روز ۳۵۰۰ پناهجو نجات داده شدند
گارد ساحلی ایتالیا می‌گوید ۹ قایق ماهی‌گیری و ۶ قایق بادی بزرگ، همگی در ۴۵ مایلی (در فاصله زمینی تقریبا ۷۰ کیلومتری) ساحل لیبی در دریا شناور بوده‌اند و عملیات نجات پس از دریافت پیام از طریق تلفن ماهواره‌ای انجام شده است. علاوه بر ملوانان ایتالیا، دریانوردان آلمان و ایرلند نیز در این عملیات شرکت داشتند. همراه با امدادگران این سه کشور اروپایی، یک گروه داوطلب در مالت هماهنگی آن را بر عهده داشته و سازمان پزشکان بدون مرز نیز در آن مشارکت کرده‌ است.

شمار دقیق نجات‌یافتگان ۳۴۸۰ نفر عنوان شده و خبرگزاری فرانسه می‌گوید یکی از قایق‌های کمکی ایتالیا که حامل ۴۷۵ نفر از آنها به سوی سیسیل بوده، گفته است ۷ زن باردار نیز در میان آنها حضور دارند. شمار پناهجویانی که در تلاش هستند سوار بر قایق‌ قاچاقچیان انسان، خود را به ایتالیا برسانند، در پنج ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی، ۱۰ درصد بیشتر از گذشته شده است. آنچه این احتمال را مطرح کرده، که در کل سال، شمار آنها از رقم ۱۷۰ هزار نفر در سال گذشته میلادی نیز، پیشی خواهد گرفت.

در عین حال نزدیک به ۱۸۰۰ نفر از مهاجران نیز از آغاز سال جاری میلادی در دریا غرق شده‌اند. در میان آنها ۸۰۰ نفر قربانی، بدترین سانحه در دریای مدیترانه از زمان جنگ جهانی دوم شدند. فاجعه کشته شدن ۸۰۰ مهاجر که از شمال آفریقا راهی جنوب اروپا بودند، سبب شد تا دولت‌های اروپایی به طور چشمگیری عملیات جست‌وجو و امداد مهاجران را افزایش دهند. با این همه آنها هنوز نتوانسته‌اند برای یک راهکار بلند مدت در مورد مهاجرانی که عمدتا بی‌خانمان‌شدگان جنگ و نبردهای سال‌های اخیر هستند، به نتیجه برسند.