به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۷ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۸۰۱۱۳

نخستین پیوند موفق جمجمه و پوست سر

گروه علمی: جراحان آمریکایی موفق شده‌اند نخستین پیوند جمجمه و پوست سر را بر روی یک بیمار سرطانی که دارای جراحت بسیار بزرگی روی سرش بود، انجام دهند.
نخستین پیوند موفق جمجمه و پوست سر
متخصصان در مرکز سرطان اندرسون در دانشگاه تگزاس طی یک عمل جراحی 15 ساعته با حضور بیش از 50 پرسنل پزشکی، پیوند پوست سر به جمجمه را در کنار پیوندهای کلیه و لوز‌المعده بر روی این بیمار 55 ساله انجام دادند.پزشکان مرکز اندرسون با همکاری بیمارستان متودیست هوستون، قسمت بالایی جمجمه و پوست سر این بیمار را در کنار سایر اندام از کار افتاده‌اش تعویض کردند. جیمز بویسن از نوع نادری از سرطان موسوم به لیومیوسارکوم رنج می‌برد و درمان‌های رادیوتراپی باعث از بین رفتن بخشی از جمجمه وی شده بود. این سرطان شامل تومورهای خوش‌خیم در بافت عضلانی است.

وی همچنین از کودکی به بیماری دیابت مبتلا بود. بویسن همزمان رادیوتراپی برای سرطان، داروهای سرکوب‌کننده سیستم‌ایمنی مصرف می‌کرد که به بدن وی اجازه نمی‌دادند تا آسیب‌های ناشی از درمان را ترمیم کند. این امر باعث شد تا پزشکان از عمل جراحی برای کمک به وی استفاده کنند. دکتر مایکل کلبوک، سرپرست تیم جراحی پلاستیک اظهار کرد: این عمل جراحی بسیار پیچیده بود زیرا باید بافت را با استفاده از جراحی میکروسکوپی پیوند می‌زدیم.

تصور کنید باید رگهای خونی با اندازه 1/16 اینچ را زیر میکروسکوپ با بخیه‌های به اندازه نصف قطر موی انسان به هم متصل می‌کردیم. این جراحی در اواخر ماه مه انجام شده بود؛ اکنون بویسن از بیمارستان مرخص شده و حال عمومی وی رضایت‌بخش گزارش شده است.

مرجع : ایسنا