کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازداشت 5 نفر و پلمب هتل توحید مشهد

18 خرداد 1394 ساعت 16:25

گروه حوادث: پرونده زائران عربستانی مسموم شده در مشهد مقدس با اظهارات امروز سخنگوی قوه‌قضاییه و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد فاز جدیدی شد.


به گزارش تسنیم از مشهد مقدس، پرونده زائران عربستانی مسموم شده در مشهد مقدس با اظهارات امروز سخنگوی قوه قضائیه و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد فاز جدیدی شد.

33 زائر عربستانی که در قالب تور سیاحتی زیارتی به مشهد سفر کرده بودند روز گذشته با علائم احتمالی مسمومیت همچون تهوع، سرگیجه، افت فشارخون و افت هوشیاری در بیمارستان امام رضا مشهد بستری شدند که این موضوع از سوی دستگاه های متولی در استان خراسان رضوی به صورت جدی در حال پیگیری است.

از 33 نفر زائر عربستانی که 15 کودک و 14 نفر بزرگسال (هفت زن و هفت مرد) بوده‌اند، به‌رغم تلاش کادر پزشکی سه نفر از آنان شامل یک دختر 14ساله و دو پسر حدود سه‌ساله به‌علت وخامت شدید حال عمومی در بیمارستان امام رضا(ع) و نیز یک کودک سه‌ ساله از این کاروان ‌در یکی دیگر از بیمارستان‌های مشهد فوت شده است.

اژه‌ای: عمدی یا جنایی بودن مسمومیت زائران عربستانی اثبات نشده است؛ 5 نفر بازداشت شدند
در همین رابطه سخنگوی قوه‌قضاییه در نشست خبری امروز خود با اشاره به حادثه اخیر هتل توحید مشهد اظهار کرد: اتفاقی که در هتل مشهد به وجود آمد، سبب تاسف بود و از طرف خودم و قوه قضائیه اظهار تاسف می‌کنم. امیدوارم کسانی که در این اتفاق مسموم شدند، هرچه سریع‌تر بهبودی کامل بازیابند و به بازماندگان چند نفری هم که فوت شدند، تسلیت می‌گویم.

معاون اول قوه قضائیه افزود: تا لحظاتی قبل که با مقامات قضایی مشهد در ارتباط بودم، چیزی که حاکی از عمدی بودن یا جنایی بودن حادثه داشته باشد، وجود نداشته است. البته این اظهارنظر، اظهارنظر نهایی نیست.

اژه‌ای توضیح داد: بلافاصله بعد از وقوع این اتفاق پرونده تشکیل شد و بازپرس ویژه قتل برای تهیه گزارش در محل حادثه حضور یافت و در تمام طول شبانه‌روز گذشته مشغول بررسی حادثه و انجام اقدامات لازم بوده است. بلافاصله پس از وقوع این حادثه از دست‌اندرکاران و مسئولان هتل تحقیقات لازم به عمل آمد و هم‌اکنون 5 نفر در بازداشت به سر می‌برند.

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: آنچه تاکنون مسلم است، این افراد بر اثر مسمومیت فوت یا بیمار شدند، اما اینکه چه کسی و چگونه این کار را انجام داده در حال تحقیق و شناسایی است. نمونه‌برداری‌های لازم از آب، هوا و غذای هتل انجام و برای سم‌شناسی به آزمایشگاه ارسال شده است.

وزیر بهداشت: مسمومیت زائران عربستانی عمدی بوده، مگر خلاف آن ثابت شود

وزیر بهداشت امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره مسمومیت زائران عربستانی اظهار داشت: به‌لحاظ پزشکی اگر بخواهیم بگوییم این ماجرا عمدی بوده یا سهوی، می‌توانیم بگوییم عمدی بوده، مگر خلاف آن ثابت شود. در هر حال با توجه به شرایط‌مان در منطقه و همچنین موضوع عربستان، چنین مباحثی باید به سرعت پیگیری و اطلاع‌رسانی شود و متخلفان ‌باید به شدیدترین وجه مجازات شوند، مردم نیز همین انتظار را دارند.

برخی از زائران عربستانی امروز مرخص می‌شوند
عبدالله بهرامی، رئیس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در زمینه آخرین وضعیت این زائران اظهار داشت: خوشبختانه با اقدامات و تلاش‌های شبانه‌روزی کادر پزشکی بیمارستان امام رضا(ع)، زائران عربستانی بستری شده در این بیمارستان وضعیت خوبی دارند.

رئیس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد تاکید کرد: ممکن است در صورت ادامه روند بهبودی، تعدادی از آن‌ها تا پایان وقت امروز مرخص شوند. وی با اشاره به اینکه علت اصلی این مسمومیت همچنان در دست بررسی است، گفت: تعداد فوتی‌های این مسمومیت، متاسفانه چهار نفر بوده است.

عیادت معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور از زائران عربستانی
همچنین مرتضی رحمانی موحد در سفر امروز خود به مشهد مقدس به عیادت این زائران رفت و در گفت‌وگو با مسئولان استانی از نزدیک در جریان آخرین وضعیت زائران بستری شده در بیمارستان امام رضا (ع) و نحوه امداد رسانی به آنان قرار گرفت. معاون گردشگری کشور در این بازدید دستورات لازم را در زمینه رسیدگی کامل موضوع و بررسی این پرونده را صادر کرد.

پلمب هتل توحید مشهد در پی مسمومیت زائران عربستانی
محمد قانعی، رئیس اتحادیه هتلداران مشهد مقدس نیز درباره وضعیت هتل محل اقامت این افراد اظهار داشت: زائران عربستانی که چند شب گذشته وارد مشهد شده و دچار مسمومیت شدند، در هتل توحید این شهر استقرار داشتند. وی با بیان اینکه این هتل در حاضر پلمب شده است تاکید کرد: بررسی‌های تکمیلی در زمینه این پرونده در حال انجام است. قانعی علت این مسئله را استفاده از سم غیرمجاز برای مبارزه با حشراتی از جمله ساس در اتاق این مسافران عنوان کرد.

واکنش دادگستری خراسان رضوی

در همین رابطه، حجت‌الاسلام مظفری، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به سخنان اخیر وزیر بهداشت اظهار داشت: بررسی وضعیت تعمدی یا غیرتعمدی بودن این پرونده، در حیطه صلاحیت قضایی است و تاکنون مدرکی دال بر تعمدی بودن این مسئله به اثبات نرسیده است.


کد مطلب: 80297

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/80297/بازداشت-5-نفر-پلمب-هتل-توحید-مشهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir