به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۹ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : ۸۰۴۱۳
در استان‌های چند قومیتی همچون خوزستان؛

پررنگ شدن علایق قومی مخاطره آمیز است

گروه سیاسی: محمد کیانوش‌راد، نماینده اصلاح‌طلب اهواز در مجلس ششم می‌گوید: پررنگ شدن علایق قومی در انتخابات آتی مجلس در استان‌هایی چند قومیتی همچون خوزستان مخاطره آمیز است.
پررنگ شدن علایق قومی مخاطره آمیز است
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خوزستان با اشاره به تعیین مهلت استعفای کاندیداهای انتخابات مجلس دهم گفت: اينكه چه افرادی بايد از مقام دولتی خود، استعفا دهند را قانون به روشني و صراحت مشخص كرده است، اما این که چه كساني تمايل به خدمت در سنگر مجلس دارند را خود افراد بايد تشخيص دهند.

محمد کیانوش‌راد در گفتگو با سایت انتخاب خبر افزود: در استان‌ها و شهرستان‌ها معمولاً انتخابات با شور و حال خاصي حتی ماه‌ها قبل از آغاز انتخابات شروع می‌شود و اكنون نيز افراد زيادي فعالیت انتخاباتی خود را آغاز كرده اند؛ علاوه بر این که امكانات جديد دنياي مجازي هم به كمك آنها آمده و اكنون گروه‌های مجازي بسيار فعال شده اند.

نماینده  اهواز در مجلس ششم با اشاره به این که در خوزستان به دليل وجود بستر سياسي قوي، گروه‌های سیاسی و اجتماعی فعال هستند، تصریح کرد: در این استان نیز همچون دیگر استان‌ها اصلاح طلبان و اصول گرايان، فعال هستند و زيرمجموعه‌های آنان بعضاً با علايق قومي نيز در حال آرايش دادن ائتلاف‌های نانوشته خود و در حال سازمان دهي هستند.

کیانوش راد بیان داشت: بخشي از اين فعاليت‌ها تا حدود زيادي به جريان حاميان دولت، وابسته است؛ البته نه به شكل دولتي و يا اينكه دولت، تحرك خاصي در اين زمينه داشته باشد؛ بلكه به شكل كاملاً طبيعي، گرايش مردم به گرايش حاكم در كشور، وابسته است.

وی با بیان این که اگر بررسي صلاحيت ها، شيوه معقول و مبتني بر قانون انتخابات و به دور از حذف و محدوديت داشته باشد، انتخابات با شور بيشتري در قالب جريانات سياسي شكل می‌گيرد، اظهار داشت: در غير اينصورت، بخش غيرسياسي، بيشتر با گرايش و علايق قومي تقويت خواهد شد که پررنگ شدن علايق قومي، رابطه مستقيمي با کاهش فعاليت‌ها در قالب سياسي دارد و اين می‌تواند مآلاً همراه با مخاطراتي باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تأکید کرد: در استان‌های دارای علایق قومي، تنها راه حل، كاهش قوم‌گرايي و تقويت فعاليت سياسي است؛ اما متأسفانه جرياناتي به دليل نگراني از مسايل سياسي، عملاً به جريانات قومي، دامن زده و اين به صلاح كشور و به صلاح توسعه استان نخواهد بود.

کیانوش راد، راه توسعه در استان‌های قومي را تقويت گرايشات سياسي ملي دانست و یادآور شد: اين امر تا حدود زيادي به نحوه درك اين موضوع برمي گردد؛ البته بايد گفت متأسفانه به دليل عدم درك درست از گرايشات سياسي ملي، عملاً و ناخواسته، بخشي از حاكميت با تنزل فعاليت‌های گروه‌های سياسي، راه را براي تقويت گرايشات قومی هموار می‌كند.

نماینده اهواز در مجلس ششم اذعان داشت: اين شيوه برخورد يعني كاهش فعاليت‌های سياسي به دليل حفظ امنيت در اين گونه استان‌ها خطايي استراتژيك است كه متأسفانه كمتر به آن توجه می‌شود.