به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۷ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۸۱۲۴۷

تولید نازک‌ترین لامپ حبابی جهان

گروه فناوری: تیمی از مهندسان با استفاده از گرافن، نازک‌ترین لامپ حبابی جهان را خلق کرده‌اند.
تولید نازک‌ترین لامپ حبابی جهان
گرچه این لامپ به اندازه یک اتم ضخامت داشته و مساحت بسیار کوچکی دارد، اما به قدری شفاف است که نور آن را می‌توان به آسانی و با چشم غیرمسلح رویت کرد.
دانشمندان دانشگاه کلمبیا، دانشگاه ملی سئول و موسسه تحقیقاتی استاندارد و علوم در کره، این لامپ را با استفاده از رشته‌های ریز گرافن که به الکترودهای فلزی متصل بودند، تولید کردند. این رشته‌ها در بالای یک زیرلایه‌ سیلیکونی معلق شده بودند. زمانی که جریان الکتریکی از میان این رشته‌ها حرکت می‌کند، آ‌ن‌ها را تا بیش از 2500 درجه سانتی‌گراد گرم کرده و در نهایت، نور بی‌نهایت شفافی تولید می‌کند.

این ساطع‌کننده نور را می‌توان در درون تراشه‌ها کار گذاشت و راه را برای ساخت نمایشگرهای شفاف، انعطاف‌پذیر و نازک در سطح اتمی هموار کرد. همچنین می‌توان از این لامپ حبابی در ارتباطات نوری مبتنی بر تراشه گرافن‌محور استفاده کرد. گرافن، بدون ذوب‌کردن زیرلایه زیرین یا الکترودهای فلزی، قادر است به دماهای بالایی دست یابد. زمانی که گرافن گرما می‌بیند، کمتر می‌تواند گرما را از خود دور کند، بنابراین، تمرکز گرما درست به مرکز رشته‌ها محدود شده و نور بی‌نهایت شدیدی تولید می‌شود. جزئیات این فناوری در مجله Nature Nanotechnology ارائه شد.

مرجع : ایسنا