به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۱:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۹ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب : ۸۱۴۱۱

با این عادات، جان سالم به در نمی‌برید!

گروه سلامت: آیا از عاداتی که به سلامت بدن شما آسیب می رساند، آگاهید؟ در اینجا به عادات بد، از تماشای تلویزیون گرفته تا پوشیدن کفش نامناسب، اشاره شده است.
خواب کامل بین 7 تا 9 ساعت تعریف شده است. اگر شما کمتر از این زمان یا بیش از 10 ساعت در شب می خوابید، در خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و اضافه وزن هستید. اگر عادت دارید مدام زنگ ساعت خود را به تاخیر بیاندازید، احساس خستگی بیشتری نسبت به افرادی که با اولین زنگ ساعت از خواب بیدار می شوند، در طول روز خواهید داشت.

تماشای زیاد تلویزیون
اگر عادت دارید که تمام روز یا زمان های فراغت پس از کار خود را روبه روی تلویزیون بنشینید، باید بگوییم که اشتباه بزرگی مرتکب می شوید. نشستن زیاد سلامت شما را به خطر می اندازد. طبق تحقیقی که اخیرا انجام شده افرادی که بیش از 11 ساعت در روز می نشینند، احتمال مرگ شان تا 40% نسبت به افرادی که کمتر از 4 ساعت در روز می نشینند، افزایش می یابد.

در خانه ماندن
نور آفتاب ویتامین مورد نیاز بدن شما را تامین می کند. بنابراین برای دریافت ویتامین دی هم شده، از خانه خارج شوید یا حداقل مکمل های آن را مصرف کنید. برخی از نشانه های کمبود ویتامین دی شامل خستگی، درد و افسردگی است.

سیگار کشیدن
طبق تحقیقات انجام شده حتی سیگارهای سبک هم احتمال مرگ زودرس را افزایش می دهد. مردم از خطرات جدی که سیگار برای سلامتی شان دارد، آگاه نیستند. بیماری قلبی، سرطان، بیماری ریوی و غیره... از عوارض سیگار کشیدن است.

ورزش های سنگین
انجام ورزش های سنگین به مدت 90 دقیقه یا بیش از آن، سیستم ایمنی بدن را ضعیف و خطر ابتلا به بیماری ها را بیشتر می کند. مدت زمان مناسب برای انجام ورزش های سنگین 72 دقیقه است. اگر بعد از ورزش زمان کافی برای استراحت ندارید یا استرس زیادی به شما وارد می شود، ورزش کردن در این شرایط نه تنها مفید نیست بلکه به سلامتی شما آسیب نیز می رساند.

مصرف غذاهای آماده
شاید مجبور شوید گاهی غذاهای آماده مصرف کنید اما اجازه ندهید این کار تبدیل به عادت شود. غذاهای آماده سرشار از سدیم و دیگر مواد نگهدارنده هستند و خوب است بدانید که مصرف بیش از 2300 میلی گرم از سدیم در روز، که برایر با یک قاشق نمک است، برای سلامتی شما مضر است. با مصرف غذاهای آماده شما 30% بیش از سدیم مورد نیاز روزانه خود را دریافت می کنید، بنابریان قبل از خرید این مواد برچسب آنها را با دقت بخوانید.

پوشیدن کفش نامناسب
پوشیدن کفش نامناسب نه تنها منجر به پا درد می شود بلکه بر سلامت کل بدن شما نیز تاثیر می گذارد. پاها، بنیان بدن هستند و اگر به آنها رسیدگی نشود، سلامت نوک پا تا سر شما در خطر است. بنابراین در انتخاب کفش خود محتاطانه عمل کنید.

نادیده گرفتن حرکات کششی
انجام حرکات کششی پس از تمرینات ورزشی، از آسیب های وارده به بدن جلوگیری می کند. به علاوه انجام این حرکات در صبح، بدن شما را برای فعالیت در طول روز آماده کرده، موجب گردش خون و انعطلاف پذیری بیشتر بدن شما می شود.

نخوردن آب کافی
آب، بدن را هیدراته می کند و باعث انتقال اکسیژن به اندام ها می شود، به علاوه سموم را دفع و از اعضای بدن شما محفظت می کند. حتما این را شنیده اید که نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز واجب است. اگر می خواهید احساس فیزیکی و روحی بهتری داشته باشید، تا می توانید آب بنوشید.

عدم استفاده از کرم ضد آفتاب
حتی در روزهای ابری، اشعه های آفتاب می تواند به پوست شما آسیب بزند و خطر ابتلا به سرطات پوست را افزایش دهد. بنابراین هر روز صبح از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا دچار پیری زودرس نشوید.

نوشیدن قهوه زیاد
نوشیدن قهوه به دلیل آنتی اکسیدانی که دارد، مفید است اما مصرف بیش از اندازه آن به سلامت شما آسیب می رساند. افرادی که بیش از 28 فنجان قهوه در طول هفته می نوشند، 50% بیش از دیگران در خطر ابتلا به مرگ هستند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران