به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۳۰ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۸۱۵۱۰

تعدد خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها آفت است!

گروه سیاسی: حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، خواستار ساماندهی خبرگزاری‌های غیردولتی و روزنامه‌ها توسط دولت و مجلس شد.
تعدد خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها آفت است!
نماینده تهران در مجلس در سخنانی ماه ضیافت الهی را ماه خودسازی و تسلط بر کشور توصیف کرد و افزود: اصحاب رسانه باید اخبار رسانه‌ای را دنبال کنند، این اقدام در شمول تقوا شمارش می‌شود. نماینده تهران، راستگویی و امانتداری را موجب به وجود آمدن اعتماد در زندگی اجتماعی دانست و افزود: اگر دروغ در زندگی ما رخت بربندد که البته کار دشواری است اتفاق مبارکی رخ می‌دهد، در حوزه امانتداری نیز اصحاب رسانه باید حافظ اخبار و اطلاعات و گفت‌وگوهای انجام شده و انتقال آن به مردم بدون کم‌ و کاست باشند.

این نماینده روحانی مجلس تأکید کرد: اگر این‌طور شود یکی از عناصر شکل‌گیری جامعه منسجم که اعتماد است، پدید می‌آید. اساساً پایه زندگی اجتماعی اعتماد است. اعتماد معلول صداقت و امانت است، اگر این دو نباشد انسجام و همبستگی جامعه شکل نمی‌گیرد.

وی با تعریف رسانه عادل گفت: عادل کسی است که می‌توان به خبرش اعتماد کرد و فاسق کسی است که نمی‌توان به اخبار و اطلاعاتش اعتماد کرد. اگر فاسقی برای شما خبری آورد نباید ترتیب اثر دهید و نباید خبر را انعکاس دهید، بلکه خبر باید چند باید کنترل شود، فاسق صداقت در انتقال اخبار ندارد.

مصباحی مقدم بر لزوم صداقت و امانت‌داری رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها تأکید کرد و افزود: رسانه‌ها باید حوادث را در حد و سطح اخبار مخابره کنند. مثلاً بروز یک حادثه کوچک، وزنی کوچک دارد اما اگر این خبر کوچک تیتر یک روزنامه یا یک رسانه شد این اقدام نشان از بی‌صداقتی آن رسانه دارد، این دست اخبار در تیتربندی باید جزو اولویت‌های آخر قرار می‌گیرد.

وی با تبیین نوع دیگری از بی‌صداقتی رسانه‌ها گفت: گاهی متن یک گفت‌وگو نکته تهدیدکننده‌ای ندارد اما برای آن متن تیتری انتخاب می‌شود که تهدیدکننده است؛ خبرسازی با صداقت همخوانی ندارد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با آسیب‌شناسی از کیفیت و کمیت خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها در کشور، گفت: شاید تعدد خبرگزاری‌های ایران مایه افتخار در برابر سایر کشورها باشد، 41 خبرگزاری مجوزدار از یک جنبه اثر مثبت دارد اما از صد جنبه تأثیر منفی؛ جهت منفی اینست که خوراک این 41 خبرگزاری از کجا و چگونه تأمین می‌شود؟ یک خبرگزاری برای یک مسأله خاص تشکیل می‌شود ولی به مسائل سیاسی و اقتصادی می‌پردازد ولی به دنبال نکات غیرمرتبط با حوزه کاری‌اش است.

وی با اشاره به تعداد خبرگزاری‌ها در کشورهای مطرح دنیا،‌ گفت: در کشورهای پیشرفته که آزادی اطلاعات در آنها در سطح بالایی است با چند خبرگزاری اداره می‌شوند؛ مثلاً در آمریکا فقط دو خبرگزاری آسوشیتدپرس و یونایتدپرس فعالیت دارند یا در انگلیس و فرانسه تنها یک خبرگزاری مهم وجود دارد.

مصباحی مقدم، تعدد خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های داخلی را آفت دانست و افزود: وجود 41 خبرگزاری غیردولتی و تعداد زیادی سایت و روزنامه داخلی ضرورتی ندارند، این رسانه‌ها باید توسط دولت یا قانون‌گذار ساماندهی شوند. وی گفت: گاهی اوقات تیترها و اخبار مشکوک موجب به وجود آمدن مشکل و شکل‌گیری فضای غیراخلاقی در جامعه می‌شوند.
مرجع : ایسنا