به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۲ ساعت ۰۷:۲۱
کد مطلب : ۸۱۷۵۷

جمال بخش‌پور، نقاش ایرانی درگذشت

گروه هنري: جمال بخش‌پور، نقاش ایرانی، شامگاه ۳۱ خرداد در شهر کلن آلمان درگذشت.
جمال بخش‌پور، نقاش ایرانی درگذشت
به گزارش صداي آلمان، بخش‌پور دانش‌آموخته هنرستان هنرهای زيبا و دانشکده هنرهای تزئينی تهران بود و بیش از دو دهه از عمر خویش را در خارج از ایران گذراند. در اسفندماه سال ۱۳۹۳ آخرین نمایشگاه از آثار جمال بخش‌پور به همت گروه دیوان در شهر کلن آلمان برگزار شده بود. جمال بخش‌پور که مدت‌ها با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد، در این نمایشگاه به نام "Existenz" یا "وجود" حضور داشت و مجموعه ‌ای از آثارش را که حال و هوایی سوررئال داشتند، به نمایش گذاشت.

جمال بخش‌پور که متولد سال ۱۳۲۲ در تبریز است، از نقاشان مطرح ایرانی محسوب می‌شد که در این سال‎‌ها آثارش علاوه بر اروپا در ایران نیز به نمایش گذاشته شده بود. مجموعه‌ آثار جمال بخش‌پور در سال ۱۳۸۱ در ایران هم منتشر شد. این کتاب دربرگیرنده‌ مجموعه‌ آثار نقاشی رنگی و قلم فلزی‌های سیاه و سفید از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۸۰ بود.

آیدین آغداشلو پیش از این در یادداشتی بر یکی از نمایشگا‌ه‌های جمال بخش‌پور، درباره او گفته بود: «برای هم‌آوایی و شریک شدن در جهان بخش‌پور به دو نکته باید توجه داشت، یکی این که او در هر حال همچنان تصویرگری است که دارد داستان‌های شخصی و وهم‌آلودش را تصویر می‌کند و دیگر این که یک استادکار به تمام معناست که از زیر و بم مهارت فوق‌العاده خود خوب استفاده می‌کند.»

بسیاری از اهل فن معتقدند، یکی از ويژگی‌های آثار بخش‌پور اين بود که او همیشه در صدد به وجود آوردن تحولات تازه‌ای در آثارش بوده است. محسن وزيری مقدم، از دیگر نقاشان سرشناس ایرانی هم در مورد آثار جمال بخش‌پور گفته است: «بخش‌پور به خوبی می‌داند، تقليد از ظواهر طبيعت يا پيروی از شيوه ديگران مانع بروز شخصيت واقعی او می‌شود. او پی این رفت که هنرش وسيله‌ای برای ايجاد ارتباط با ديگران باشد و نه ابزاری برای زيباتر کردن ديوار خانه‌ها. اين ويژگی در کار‌های او دقيقا به چشم می‌خورند.»