به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۸۲۸۲۷

مي‌رویم اوین ببینیم بابک هست یا نیست!

گروه سياسي: بیش از یک سال از دستگیری بابک زنجانی می‌گذرد؛ اما هنوز از جزئیات پرونده وی خبری‌ نیست. با اینکه گفته می شود، وی بزرگ‌ترین فساد اقتصادی کشور را رقم زده است، هنوز کسی از ابعاد اصلی پرونده وی اطلاعی ندارد. با این حال، بابک این روز‌ها را در اوین می‌گذراند و به نظر می‌رسد ‌قوه قضاییه عجله‎ای برای تعیین تکلیف پرونده تخلفات او ندارد.
به گزارش «تابناک»، هرچند در ‌این مدت اطلاعات چندانی در خصوص جزییات این پرونده منتشر نشده، نمایندگان مجلس از پیگیری این موضوع ناامید نشده‌اند. امیرعباس سلطانی، نماینده مردم بروجن و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است، طی هفته‌های آینده، جمعی از نمایندگان مجلس با بابک زنجانی در زندان اوین دیدار و گفت‌وگو ‌خواهند کرد.

وی با بیان اینکه تعدادی از نمایندگان مجلس پیش از این درخواستی را برای دیدار با بابک زنجانی به آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه داده بودند، گفت: خوشبختانه با این درخواست موافقت شده و ان‌شاءالله بعد از پایان تعطیلات تابستانی مجلس،‌ زمان این جلسه تعیین خواهد شد. سلطانی همچنین گفت: قرار است در دیدار با بابک زنجانی چند سؤال اساسی فنی و نفتی را مطرح کنیم تا توضیحات او را در پاسخ به سؤالات بشنویم.

البته گفته می شود، از مسئولان دولتی، ‌کسانی علاقه‌مند هستند‌ با زنجانی در زندان دیدار داشته باشند، به طوری که روز گذشته سخنگوی دولت در این باره گفت: برای برخی کارها لازم است مطالبی از سوی کارشناسان از ایشان پرسیده شود، ولی وی همچنان در اختیار قوه قضاییه است.

حسین دهدشتی، یکی دیگر از نمایندگان عضو کمیته سه نفری پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس ‌نیز از علاقه خود به دیدار با زنجانی در زندان خبر داد و گفت: از ماه‌ها قبل، کمیته به دنبال این موضوع بوده و با توجه به اینکه این پرونده در حال حاضر در دست قوه قضاییه است، واقعیت این است که دیگر مجلس از روند پرونده اطلاعی ندارد‌ و اخباری هم که در این زمینه به دست نماینده‌ها می رسد، از منابع غیر معتبر و به صورت جست و گریخته بوده است.

این نماینده مجلس افزود: با اینکه بارها از قضات و مسئولان قوه قضاییه دعوت شده تا در مجلس حاضر شوند و روند پرونده را توضیح دهند ولی هیچ یک حاضر نشده اند به مجلس بیایند؛ بنابراین، تصمیم بر این شد تا در زندان با وی ملاقات کنیم و تا از روند پرونده آگاه شویم. دهدشتی گفت: تا کنون با چند وزیر هم در این باره صحبت شده است و ‌از وزیر نفت، اقتصاد، دادگستری در این باره سؤالاتی‌ داشته‌ایم در ماه قبل هم وزیر نفت به مجلس آمدند و در این باره توضیحاتی‌ دادند، ولی توضیحات قانع کننده نبود؛ هرچند اینها نشان دهنده این موضوع است که پرونده در حال پیگیری است.

عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی گفت: یکی از دلایل دیگری که باعث شده تا نمایندگان بخواهند با بابک زنجانی در زندان ملاقات کنند، این است که ببینند‌ آیا زنجانی اصلاً در زندان است یا نه؛ البته اخباری وجود دارد که وی در زندان است، ولی برای اینکه مطمئن شویم در زندان هست این کار را می کنیم. وی گفت: همچنین ممکن است بابک زنجانی در این مدت که در زندان بوده، بخواهد همکاری بیشتر داشته باشد و اطلاعات جدیدی در اختیار ما بگذارد.

وی در پاسخ به اینکه بعد از ملاقات نمایندگان با زنجانی و اطلاع از حضور وی در زندان از وی چه ‌خواهید پرسید، گفت: پول‌هایی که در ‌کشور از اموال بابک زنجانی شناسایی شده، ‌شاید تنها شامل 15 تا 20 درصد از دارایی ها، و بدهی‌های او به بانک باشد و بیشتر اموال در خارج از کشور و به نام افراد دیگر است، ادعای قبلی وی این بود که پول‌هایش در بانک خودش است، ولی چیزی که مشخص شد، غیر از این بوده ‌و طبیعتاً این پولها در جایی سرمایه‌گذاری شده یا از بین رفته است.

وی افزود: همچنین در آن زمان وی ادعا کرده بود، همه این کارها ر‌ا به تنهایی انجام داده است؛ هر‌چند ‌در آن زمان هم امکان جابجایی این میزان سرمایه توسط یک نفر غیر ممکن به نظر می‌رسید؛و این ادعا به دور از ذهن بود، اما تصور ما این است که شاید در این مدت وی بخواهد اطلاعات جدیدی ‌بدهد و یا افرادی را که با وی همکاری کرده‌اند، معرفی کند و یا اینکه بخواهد ردی از اموال خود ارائه دهد تا بشود آن را پیگیری کرد‌.

این نماینده مجلس گفت: رفتن اعضا به اوین هم به این معناست که تأکیدی بر روند پیگیری پرونده شود‌ و هم آنکه اطمینان حاصل شود که وی در زندان نگهداری می شود، وگره پرونده در دست قوه قضاییه ‌بوده و قوه قضاییه مسئول رسیدگی به این پرونده است. این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه در روزهای گذشته افرادی از طرف دولت هم با بابک زنجانی ملاقاتی داشتند نیز گفت: از ملاقات آنها اطلاعی ندارم، اما تنها راه این است که‌ از این طریق پیگیری کنیم تا شاید پرونده زودتر به نتیجه برسد.