به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۲ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۸۲۹۰۹
شرکت راه‌آهن با یک شرکت فرانسوی قرارداد امضا کردند

10 ماموریت ریلی فرانسوی‌ها در ایران

گروه اقتصادی: مدیرعامل شرکت راه‌آهن روز چهارشنبه با یک شرکت فرانسوی قراردادی را امضا کرد که در طول تاریخ یکصد ساله راه‌آهن ایران بی‌سابقه است، برنامه‌ای که به بازطراحی یکی از مهم‌ترین عرصه‌های ریلی کشور می‌پردازد.
10 ماموریت ریلی فرانسوی‌ها در ایران
شرکت ارپ فرانسه که در عرصه طراحی و بازسازی ایستگاه‌های قدیمی راه‌آهن جزء سرآمدان اروپا به حساب می‌آید و در این عرصه تجربیات گسترده‌ای دارد به ایران آمده تا یکی از مهم‌ترین عرصه‌های ریلی کشور را اصلاح کند. ایستگاه‌های راه‌آهن در ایران در طول تمام سال‌های گذشته دست نخورده باقی مانده‌اند و این مساله باعث شده که این حوزه‌ها نه تنها از نظر شهری جایگاه قابل قبولی نداشته باشند که حتی به دلیل سال‌ها ثابت ماندن امکانات بر آنها به یک مکان سنتی تبدیل شوند. از این رو طبق قراردادی که بناست ظرف 20 ماه ایستگاه‌های راه‌آهن سه شهر بزرگ تهران، مشهد و قم را دوباره طراحی می‌کند شرایط در این سه نقطه پرتردد ریلی کشور از این رو به آن رو شود.

این شرکت فرانسوی یک برنامه 10 محوری را ارائه کرده که در جریان آن شرایط این سه شهر از نظر حوزه ریلی به شدت تغییر خواهد کرد. جانمایی ایستگاه‌های راه‌آهن جدید شهر تهران در حوزه شهری با هدف افزایش دسترسی ریلی، طراحی ایستگاه چندوجهی در شهر تهران با هدف دسترسی آسان بین انواع حمل و نقل درون شهری و برون شهری، جانمایی و طراحی ایستگاه راه‌آهن تندروی شهر تهران به عنوان مبدا شبکه راه‌آهن تندرو، جانمایی و طراحی ایستگاه‌های راه‌آهن حومه‌ای شهر تهران و بهینه‌سازی محوطه ایستگاه راه‌آهن تهران با رویکرد ساخت یک ایستگاه و سایت مدرن به عنوان محرک بازآفرینی شهری پنج محور اصلی قرارداد شرکت ارپ در پایتخت را می‌سازد.

همچنین بر مبنای این قرارداد، طراحی ایستگاه چندوجهی شهر مشهد با هدف دسترسی آسان بین انواع حمل و نقل درون شهری و برون شهری، بهینه‌سازی طرح جامع محوطه ایستگاه راه‌آهن مشهد با رویکرد توسعه سایت ایستگاه و همچنین بررسی و طراحی ترمینال دو ایستگاه راه‌آهن مشهد از جمله برنامه‌های این شرکت فرانسوی در استان خراسان رضوی به حساب می‌آید. در نهایت دو ماموریت بهینه‌سازی محوطه ایستگاه راه‌آهن قم و همچنین ارتقای ایستگاه کنونی برای پذیرایی از قطارهای حومه‌ای تهران و قطارهای تندروی تهران، قم، اصفهان نیز دو ماموریت آخر فرانسوی‌ها در ایران را با محوریت استان قم می‌سازد.

بر مبنای اطلاعات ارائه شده از سوی راه‌آهن، ماموریت‌های این شرکت فرانسوی بر مبنای چهار رویکرد اساسی توسعه ایستگاه‌های چندوجهی، توسعه بر مبنای حمل و نقل همگانی، پوشش راه‌آهن‌های تندرو و پوشش راه‌آهن‌های حومه‌ای انجام خواهد گرفت. طبق اعلام راه‌آهن، این شرکت در حال حاضر تنها کار طراحی ایستگاه‌های جدید را دارد و برای مرحله ساخت و اجرای پروژه‌ها نیاز به تعیین تکلیف دوباره و البته در نظر گرفتن منابع اعتباری از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است.
مرجع : ایسنا