به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۶ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۸۳۳۷۵

کاهش آلودگی صوتی با موانع رنگي

گروه علمی: پژوهش فناوری اغلب یافتن روش هایی برای ترکیب دو عملکرد مختلف در یک ابزار را شامل می شود و به قولی تحقق ضرب المثل یک تیر و دو نشان زدن را دنبال می کند. کنسرسیومی از تاسیسات پژوهشی و شرکت های انرژی در هلند به انجام این کار نزدیک شده اند.
کاهش آلودگی صوتی با موانع رنگي
با ترکیب تولید انرژی خورشیدی با موانع کاهش سر و صدا در امتداد یکی از بزرگراه های شلوغ هلند، پژوهشگران امیدوارند ارائه راه حلی دوستدار محیط زیست برای دو مورد از بزرگترین چالش های زندگی مدرن یعنی تامین انرژی پاک و کاهش آلودگی صوتی را توسعه دهند.
مایکل دبی از دانشگاه فناوری آیندهوون پژوهشگری است که طرح مفهومی اصلی را توسعه داده است. این فناوری که به نام موانع سر و صدای خورشیدی شناخته می شود راه حلی عملی برای مشکلات شهری مدرن در نظر گرفته می شود. کنسرسیوم تولیدکننده موانع سر و صدای خورشیدی شامل چهار شرکت می شود که با همکاری یکدیگر راه حل کنار جاده ای دوستدار محیط زیست برای کاهش آلودگی صوتی را معرفی کرده اند. سازه معرفی شده از سوی آنها می تواند آلودگی صوتی بیش از حد را کاهش دهد، در شرایطی که به طور همزمان انرژی پاک تولید می کند.



در یک طرح مفهومی مشابه با فناوری نیروی خورشیدی رایج، نور توسط ورق پلاستیکی رنگی شفاف سازه جذب می شود و سپس به سوی سلول های خورشیدی پنهان شده در قاب موانع هدایت می شود. این فناوری تا به امروز حالتی مفهومی داشته اما آزمایش آن در امتداد بزرگراه A2 در نزدیکی دن بوش جایی که موانع کاهش آلودگی صوتی آزمایشی نصب شده اند، آغاز شده است.

فعالیت این موانع از هجدهم ژوئن آغاز شده و به مدت یک سال ادامه می یابد تا در معرض شرایطی مشابه با آن چه محصول نهایی باید در برابر آن دوام بیاورد، آزمایش شوند. اگر آزمایش موفقیت آمیز باشد در آینده نزدیک شاهد حضور این قبیل پنل های رنگی به تعداد زیاد در امتداد بزرگراه های شلوغ کشورهای مختلف جهان خواهیم بود.

مرجع : چاپارک