به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۱۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۷ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۸۳۴۳۷
فرش دستباف ایران بااین ناملایمت‌ها صدرنشین است

کپی‌برداری در طراحی‌ فرش‌های دستباف

گروه اقتصادی: سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت: با وجود برتری ایران در بازار فرش دستباف، متاسفانه کپی‌کاری در این حوزه انجام می‌شود که به منظور جلوگیری از این امر، از این پس طراحان این عرصه باید طرح خود را در مرکز ملی فرش ایران به ثبت برسانند.
کپی‌برداری در طراحی‌ فرش‌های دستباف
حمید کارگر  با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات مرکز ملی فرش اظهار کرد: توافق‌نامه‌ای با شرکت شهرک‌های صنعتی برای بهبود و ساماندهی خوشه‌های فرش در 21 استان به منظور تقویت آنها و پرهیز از تداخل‌کاری خوشه‌ها و اجتناب از موازی‌کاری بین بخش‌های مرتبط با فرش دستبافت کشور منعقد شده که بر اساس آن حمایت از فعالیت خوشه‌های فرش در کنار هدایت و نظارت بر آنها توسط دو مجموعه دنبال خواهد شد.

وی اظهار کرد: به همت سازمان میراث فرهنگی و با همکاری مرکز ملی فرش ایران رایزنی‌هایی برای ثبت جهانی تبریز در حوزه شهر خلاق فرش در حال انجام است و به این منظور طی روزهای گذشته نمایندگانی از سازمان جهانی صنایع دستی مهمان ایران شدند و با هماهنگی‌های انجام شده با استانداری آذربایجان شرقی و سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان این هیات به بازدید از بازار تبریز، دانشگاه و دیگر بخش‌های مرتبط با فرش در آن شهر پرداختند و با توانمندی‌های تبریز به عنوان یکی از قطب‌های مشهور تولید فرش در کشورمان آشنا شدند.

فرش دستباف ایران با همه ناملایمت‌ها صدرنشین بازار است
کارگر با بیان اینکه فرش دستباف ایرانی با وجود همه ناملایمت‌ها همچنان صدرنشین بازار فرش است، تاکید کرد: همچنان رقبایی از جمله ترکیه هستند ولی بر اساس آمار به دست آمده، کشور چین در حال خروج از دایره تولیدکنندگان فرش دستباف و در حال تبدیل شدن به یکی از خریداران عمده فرش دستباف ایران است. رییس مرکز ملی فرش ایران در عین حال بیان کرد: فرش دستباف ایرانی با وجود همه شناختی که از آن وجود دارد نیازمند تبلیغات است و بدون شک تنوع موجود در فرش ایرانی هر نوع سلیقه‌ای در داخل و خارج کشور را پاسخگو خواهد بود.

وی با اشاره به واردات غیرقانونی در این حوزه یادآور شد: تاکنون به صورت قانونی هیچ وارداتی در حوزه فرش دستباف انجام نشده و فرش‌های خارجی موجود در بازار که البته انگشت‌شمار هستند قطعا به شکل غیرقانونی وارد شده‌اند که یکی از روش‌های ورود آن، جا دادن آنها در میان فرش‌های مرجوعی از نمایشگاه‌های خارجی توسط فعالان فرش است.
مرجع : ایسنا