به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۷ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۸۳۴۶۴

از «شهریار عدل» تا نقاشی که در سکوت رفت

گروه فرهنگي: سیصد‌و‌دومین شماره‌ی نشریه‌ی هنری «تندیس» با اشاره‌ای به درگذشت «شهریار عدل» و «جمال بخش‌پور» و ارائه‌ی مطالب متنوعی از دنیای تجسمی و اخبار هنری منتشر شد.
از «شهریار عدل» تا نقاشی که در سکوت رفت
در این شماره از دوهفته‌نامه‌ی «تندیس» مطلبی به قلم حمیدرضا قلیچ‌خانی درباره‌ی تفاوت دو هنر «نقاشی‌خط» و «خط‌نقاشی» منتشر شده است. او با بیان اینکه این دو هنر کاملا متفاوت هستند و در کابردشان باید دقت داشت، معتقد است «نقاشی‌خط» نقاشی کردن حروف و کلمات و رسیدن به یک اثر خوشنویسی است، در حالی‌که «خط‌نقاشی» به این معنی است که با خط نقشی بیافرینیم. در بخش مباحث نظری این شماره، میثم سامان‌پور به مواجهه‌ی اثر هنری و کالا پرداخته است. «شهریار عدل» و «جمال بخش‌پور» دو چهره‌ای هستند که به بهانه‌ی درگذشت‌شان، مطالبی از کیانوش معتقدی و وحید ملک در این شماره به چاپ رسیده است.

در یادداشت معتقدی درباره‌ی زنده‌یاد شهریار عدل (باستان‌شناس و ایران‌شناس) که 31 خردادماه در پاریس درگذشت، آمده است: «با وجود آنکه - شهریار عدل - بیشتر عمرش را در فرانسه زندگی کرد، همواره شیفته‌ی فرهنگ و هنر وطنش بود و به باور بسیاری یکی از بزرگ‌ترین خدمت‌گزاران فرهنگ و هنر ایران به حساب می‌آید.» درگذشت جمال بخش‌پور - نقاش ایرانی مقیم خارج از کشور - و پوشش کمرنگ رسانه‌ای این اتفاق، دستمایه‌ی یادداشتی از وحید ملک شده است. در این یادداشت به نسل بزرگان هنر نقاشی ایران و غروب آن‌ها در سال‌های اخیر اشاره شده که افق‌های ناپیدایی را پیش روی عرصه‌ی هنرهای تجسمی ایران قرار داده است.

صفحه‌ی گالری‌گردی نیز شش نمایشگاه برپا شده در گالری‌های تهران را مورد بررسی قرار داده است. مهرنوش علی‌مددی نیز به بهانه‌ی برپایی نمایشگاه آثار «پری‌یوش گنجی»، نقدی با عنوان «اسرار نهان در هزارتوی رنگ» برای این شماره‌ی «تندیس» نوشته است. نقدی با عنوان «شورش علیه حادثه‌های حقیر روزمره» از جواد حسنجانی نیز درباره‌ی برپایی نمایشگاه آثار ابوالقاسم سعیدی پس از 60 سال، به چاپ رسیده است.

ثنا ولدخانی در بخش طراحی به نمایشگاه طراحی جروود ۲۰۱۴ پرداخته و علیرضا بهارلو یادداشتی درباره‌ی واسیلی کاندینسکی و شارل بودلر از نگاه دونالد کاسپیت را ترجمه کرده است. نرگس فرشی برای صفحه‌ی هنرمندانی که باید شناخت پل نوبل را معرفی کرده است که در سال ۲۰۱۲ نامزد جایزه ترنر شد. همچنین مهسا تهرانی گفت‌وگویی درباره‌ی کارکرد آموزش‌های خصوصی در مجسمه‌سازی با حمید شانس و بهنام کامرانی داشته است. همچنین در بخش مجسمه به بررسی مشکلات آموزشی در کلاس‌های آزاد هنر پرداخته شده است.

نقد کتاب این شماره به «هنر معاصر» نوشته‌ی ایزابل دومزون روژ و ترجمه‌ی جمال عرب‌زاده اشاره دارد. طراحی‌های جورج کوندو در بلژیک، نمایشگاهی از آثار آلبرت اورلین در نیویورک، کار نوری تارل در انگلیس و نمایش مجموعه‌ی جدید پل مک‌کارتی در سوئیس مطالب صفحه «دنیاگردی» این شماره تندیس هستند.

ساناز حائری متنی را با عنوان «امر غریب» ترجمه کرده که به نقاشی‌های مایکل کویوم ارتباط دارد. در «نگاه» این شماره یکی از نامه‌های علی‌اشرف والی به چاپ رسیده که به یکی از تابلوهای ارزنده‌ی ایشان اشاره دارد. همچنین تصویری از استاد حسین قوللر آقاسی و شاگردش استاد محمد فراهانی در این صفحه آمده که به لحاظ تاریخی حائز اهمیت است. مجسمه‌ای از اردشیر ارژنگ نیز دستمایه‌ی بخش دیگری از مقالات این صفحه است. صفحه تصویر این شماره به انتخاب امین نورایی است که سه اثر از علی‌اکبر خان یاسمی، کمال‌الملک و ابوالقاسم سعیدی را برگزیده است.
مرجع : ايسنا