کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حالا مخالفان هم او را دوست دارند

ظریف؛ قهرمان ملی این روزهای مردم ایران

نامه نیوز , 20 تير 1394 ساعت 16:42


گروه سیاسی: مصطفی داننده در سایت نامه نیوز نوشت: هرچه بیشتر از مذاکرات هسته‌ای می‌گذرد، مهر محمد جواد ظریف بیشتر به دل ایرانیان می‌افتد. دیپلماتی که طی دو سال گذشته در صدر اخبار ایران و جهان بوده است و تمام توجهات را به خود جلب کرده است. چهره‌ی کاریزمای او با آن لبخندهای همیشگی، ظریف را تبدیل به یکی از متفاوت ترین سیاستمداران ایرانی کرده است و می‌شود گفت که او تبدیل به قهرمان ملی ایران شده است.

وزیر امور خارجه ایران که از کارکشته و شناخته شده ترین دیپلمات‌های کشور در سطح جهان است و حتی کسینجر« وزیر سابق خارجه آمریکا» از او به عنوان دشمن قابل احترام یاد می‌کند. ایرانیان سال‌ها بود یا یک سیاستمدار چنین رابطه‌ای نداشتند و ظریف توانست پروژه قهرمان سازی در ایران را احیا کند. از همان روزهای نخست وزیر خارجه تبدیل به محبوب ترین وزیر کابیه یازدهم شد. طرفداران دولت به دلیل عملکرد او در مذاکرات هسته‌ای سخت دلبسته این دیپلمات سابق شده‌بودند و عملکرد او را ستایش می‌کردند.

طرفداران دولت تدبیر و امید ظریف را مهم ترین وسیله برای رسیدن به تحقق شعار روحانی در مورد پرونده هسته‌ای می‌دانند. او توانست با فراهم آوردن زمینه رسیدن به یک توافق بزرگ و پذریش حق هسته‌ای ایران از سوی کشورهای غربی، گام بلندی را در تحقق اهداف دولت تدبیر و امید بردارد. این تلاش‌ها سبب شد، که موجی از امید را در میان ایرانیان ایجاد کرد و زمینه ماندگار شدن خود را در تاریخ ایران فراهم کرد. فضای مجازی این روزها پر است از مدح‌هایی که در رثای دیپلمات خندان ایران نوشته می‌شود و او را ناجی این روزهای ایران معرفی کنند.

ظریف اما طی دوسال گذشته مخالفین جدی را نیز با خود داشت که در فضای سیاسی ایران آنها را « دلواپس» می‌نامیدند. آنها ظریف را یک قهرمان ملی نمی‌دانستند و اعتقاد داشتند او در برابر دشمن کوتاه آمده است و سعی می‌کردند به هر بهانه‌ای این معنا را به مردم القا کنند. داستان دلواپسان و ظریف تبدیل به یک داستان هزارویک شبی شده بود که به نطر می‎‌رسید پایانی برای آن نباشد تا اینکه روایت‌هایی که از جریان مذاکرات به خارج درز کرد، جایگاه ظریف را در میان منتقدان خود تغییر داد و می‌شود گفت که دیگر منتقدان هم او را دوست دارند.

یک دیپلمات روسی در تشریح واکنش محمد جواد ظریف به این رویکرد و رفتار طرف آمریکایی ادامه داد: «وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تهدید علنی طرف آمریکایی، با لحنی قاطعانه و فریادی بلند خطاب به تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا تمام مشکلات موجود در منطقه را متاثر از رفتار آنها و حمایت مالی و تسلیحاتی غرب از تروریست ها عنوان کرده و به آنها می گوید شما اساسا در موقعیت و جایگاهی قرار ندارید که برای توان موشکی کشور ما تعیین تکلیف کنید.»

این منبع مطلع روسی ادامه داد: «پس از این واکنش قاطع ظریف، خانم موگرینی وارد بحث شده و ایران را تهدید به ترک مذاکرات می کند که وزیر خارجه ایران عقب ننشسته و با قاطعیت خطاب به غربی ها می گوید: یادتان باشد هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید. »

این سخن قاطع ظریف تاثیر زیادی بر روی مخالفان دیپلماسی دولت تدبیر و امید گذاشت و آنها فهمیدند که ظریف اهل معامله با هیچ کشوری بر سرمنافع ملی ایران نیست. روایت کوچک زاده از این شجاعت ظریف به عنوان یکی از جدی ترین منتقدان مرد اول دیپلماسی کشور، حکایت از این معناست. امضای توافق در روزهای آینده می‌تواند بر محبوبیت ظریف بیفزاید و او را برای سال‌ها در اذهان ایرانیان ثبت کند. قطعا امروز ظریف محبوب ترین سیاستمدار ایران است. محبوبیتی که در صورت توافق و یا عدم توافق ادامه خواهد داشت.


کد مطلب: 83940

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/83940/ظریف-قهرمان-ملی-این-روزهای-مردم-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir