به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۳ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۸۴۳۵۳

میزان زکات فطره امسال هم اعلام شد

گروه جامعه: حضرات آیات مراجع تقلید ناصر مکارم شیرازی، لطف الله صافی گلپایگانی، حسین نوری همدانی و موسی شبیری زنجانی طی فتواهای جداگانه نظر خود را پیرامون میزان و مبلغ زکات فطریه امسال اعلام کردند.
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی اعلام کرد: بر اساس فتوای این مرجع تقلید، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم در تهران مبلغ شش هزار تومان و در شهرستان مبلغ پنج هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ پانزده هزار تومان است. لازم به ذکر است که بر اساس مساله 1492 رساله توضیح المسائل این مرجع تقلید، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ، عاقل و غنی باشند، واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریبا سه کیلو) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را بدهد کافی است.

بر اساس این گزارش، در ضمن بنابر فتوای آیت الله مکارم شیرازی، اگر کسی تنها در افطار شب عید فطر میهمان دیگری باشد فطریه او به عهده خودش است.

* فتوای آیت الله صافی گلپایگانی:
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صافی گلپایگانی نیز اعلام کرد: با توجه به اینکه قیمت گندم در شهرهای مختلف، متفاوت می باشد، لذا لازم است روزه داران قیمت سه کیلوگرم گندم یا برنج (قوت غالب) را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه کرده و به عنوان فطریه پرداخت کنند.

* فتوای آیت الله نوری همدانی:
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله نوری همدانی نیز اعلام کرد: طبق نظر این مرجع تقلید مبلغ زکات فطریه امسال برای کسانی که قوت غالب آنها گندم است، برای هر فرد مبلغ شش هزار تومان(سه کیلو گندم) و برای افرادی که قوت غالب آنها برنج است، 18 هزار تومان(سه کیلو برنج) می باشد.

بر اساس این گزارش، مبلغ کفاره افرادی که به هر دلیل توان روزه گرفتن نداشته و عذر موجه شرعی داشته‎ اند، برای هر روز روزه ‎خواری 1500 تومان است که برای یک ماه در مجموع 45 هزار تومان خواهد بود.

** فتوای آیت الله شبیری زنجانی
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری زنجانی اعلام کرد: بر اساس نظر این مرجع تقلید، مبلغ شش هزار تومان بابت فطریه هر نفر به حساب گندم و مبلغ 18 هزار تومان برای پرداخت زکات فطره به حساب برنج تعیین شده است. این گزارش حاکی است: کفاره افطار غیرعمدی برای هر روز به حساب گندم 900 گرم است که در صورت اطمینان می توان قیمت آن را به مبلغ 1500 تومان به شخص مستحق داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد؛ این مبلغ برای افطار عمدی 90 هزار تومان تعیین شده است.
مرجع : ایرنا