به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۶ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب : ۸۴۷۲۱
بخاطر تایید مذاکرات صلح؛

اشرف غنی از رهبر طالبان تشکر کرد

گروه بين‌الملل: رئیس‌جمهور افغانستان در پیامی به مناسبت عید فطر مذاکره با طالبان را تنها راه برای خاتمه دادن به خونریزی‌ها و برقراری صلح در کشور عنوان کرد.
اشرف غنی از رهبر طالبان تشکر کرد
اشرف غنی، همچنین از ملا عمر، رهبر طالبان برای تایید مذاکرات صلح تشکر کرد و گفت این بسیار مهم است که طالبان می خواهد به روند سیاسی بپیوندد. دو روز پیش رهبر طالبان در پیام عیدی به هواداران خود گفت که به لحاظ شرعی "تعامل صلح‌آمیز با دشمن مانعی ندارد" و برای انجام فعالیت‌های سیاسی "دفتر سیاسی" ایجاد کرده است که مسئولیت امور سیاسی گروه طالبان را به عهده دارد. اخیراً دولت افغانستان اعلام کرد که نخستین دور گفتگوهای مستقیم بین نمایندگان طالبان و دولت در پاکستان با حضور دیپلمات‌های آمریکایی و چینی برگزار شده است.

اشرف غنی در سخنرانی خود گفت: اقداماتی را که حامد کرزای، رئیس جمهوری پیشین در راستای مصالحه با گروه طالبان آغاز کرد، او به موفقیت می‌رساند. رئیس جمهور افغانستان همچنین گفت که مسئله طالبان با مسئله سایر گروه‌های ستیزه‌جو در این کشور "فرق می‌کند"، چرا که طالبان "می‌خواهند در نظام شرکت کنند و برخی مشکلاتی که دارند، آن‌ها را از طریق گفتگو حل کنند.

غنی تاکید کرد: دیگر تروریست‌ها که از کشورهای مختلف، کشورهای همسایه و جاهای دیگر آمده‌اند پاسخ آن‌ها را نیروهای امنیتی و دفاعی ما به فضل خدا به زور و قدرت داده‌اند. علاوه بر گروه طالبان، داعش نیز در افغانستان نفوذ دارد. چندی پیش ژنرال جان کمپبل فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان گفت که این گروه در حال سربازگیری در این کشور است.

مقام‌های امنیتی افغانستان می‌گویند برخی گروه‌ها از پاکستان، کشورهای آسیای میانه، چچن، اویغور و کشورهای عربی هم در کنار طالبان حضور دارند. به نظر می‌رسد که رئیس جمهوری افغانستان مایل است تاکید کند که حساب این افراد را از طالبان جدا می‌داند. پیش از این دولت حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق هم تاکید داشت که تنها با مخالفان مسلح داخلی مصالحه می‌کند.