به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۸ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۸۴۷۹۰

ساخت نانوحسگر با قابلیت بر روی پوست

گروه فناوری: محققان کره جنوبی با استفاده از نانولوله های کربنی موفق به ساخت حسگرهای الکترونیکی انعطاف پذیری شدند که قابلیت نصب بر روی پوست بدن، دورن منسوجات و بخش های مختلف یک ابزار را دارد.
ساخت نانوحسگر با قابلیت بر روی پوست
جا هون کو از دانشگاه ملی سئول در مورد این سیستم های الکترونیکی توضیح داد: همواره یکی از مشکلات محققان برای ساخت این حسگرها، استفاده از مواد معدنی لایه ای نیمه هادی بوده است که شکننده هستند و به راحتی آسیب می بینند اما در آزمایش های صورت گرفته این حسگرهای جدید حتی بعد از هزار بار خم شدن عملکرد مناسبی نشان دادند.
وی گفت: تحقیقات وسیعی روی کاهش فشار اعمال شده روی کانال ها و محل های فعال این حسگرها انجام شده و درحال حاضر تغییرات وسیعی برای جایگزینی مواد نرم به جای مواد سخت فعلی در حال انجام است.

جا هون کو بیان کرد: برخلاف مواد نیمه هادی معدنی، تولید قطعات الکترونیکی با دانسیته بالا از مواد نیمه هادی آلی دشوار است و به سختی می توان قطعاتی پایدار، یکنواخت با عملکرد بالا در حجم انبوه تولید کرد، همچنین ایجاد خاصیت قابل کشش بودن نیز از دیگر موانع این صنعت است. جا هون کو افزود: در این طرح پژوهشی، راهبردهایی برای طراحی و تولید آرایه های پایدار از قطعات الکترونیکی مبتنی بر نانولوله کربنی تک جداره ارایه شده و در نهایت چگونگی ساخت خازن، مدارات منطقی و واحدهای حافظه شناور تشریح شده است.

وی در مورد مواد، سازوکار، تعیین مشخصات و روش های آنالیز به کار رفته در این طرح تحقیقاتی گفت: این ابزار سه میکرومتر ضخامت دارد و به قدر کافی قابل کشیدن است به طوری که می توان آن را روی پوست انسان قرار داد. جا هون کو یادآور شد: با انجام آزمایش های خستگی روی این حافظه متوجه شدیم که بعد از یک هزار بار کشیده شدن و اعمال 20 درصد فشار، عملکرد سیستم به مقدار اندکی تغییر می کند.
مرجع : ایرنا