به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۸۵۳۵۲

ساخت نخستین «میزنای» دنیا در ایران

گروه فناوری: استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برای نخستین بار در دنیا اقدام به ساخت میزنای در مدل حیوانی کرد. مقاله این نوآوری در نشریه بین المللی اورولوژی و نفرولوژی منتشر شد.
ساخت نخستین «میزنای» دنیا در ایران
دکتر حسین حجتی، استاد گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. مقاله این کار در نشریه بین المللی اورولوژی و نفرولوژی منتشر و مورد تایید محققان قرار گرفت.
حجتی متخصص جراح عمومی و فوق تخصص جراحی عروق، در این باره یادآور شد: میزنای لوله باریکی است که ادرار را از کلیه ها به مثانه می برد و تاکنون در صورت بروز مشکل برای جایگزینی اش محدودیت هایی وجود داشته است که در مدل جدید ارایه شده، می توان بدون باز کردن روده و محدودیت در اندازه طولی، اقدام به جایگزین کردن آن کرد.

حجتی افزود: در این روش میزنای در دیواره روده و نه داخل مجرای روده جایگزین می شود و بر این اساس نیازی به بازکردن روده و مواجه شدن با عوارض ناشی از جذب ادرار و در نهایت دوختن روده نیست. وی گفت: روش جدید تاکنون بر روی ۸ سگ مورد آزمایش قرار گرفته که بر اساس آن میزنای جدید با ایجاد تونل در دیواره روده قرار گرفت و قسمت بریده شده میزنای در تونل قرار داده شد و با عبور لوله ای در تونل، انتهای تونل به مثانه متصل شد.

استاد گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: سگ ها پس از این جراحی با غذای معمولی تغذیه شدند و هیچ محدودیت حرکتی نداشتند، پس از ۲ ماه با بیهوش کردن شان مورد بررسی قرار گرفتند که در نتیجه بررسی آناتومیکی و هیستولوژیکی مشخص شد که سطح داخلی تونل با سلول های میزنای واقعی (یورواپیتلیوم) بدون کانون های التهابی و تنگی قابل مشاهده است، جالب اینکه در ۴ مورد از سگ ها کتتر قرار داده شده در تونل دیواره روده دفع شده بود اما با این وجود در عملکرد تونل مشکلی ایجاد نشده بود.

وی با اشاره به اینکه نبودن مراکز التهابی در میزنای تشکیل شده دال بر عدم وجود رفلاکس است، بیان کرد: روده به ازای هر ۵ دقیقه دارای حرکات دودی است و با توجه به اینکه تونل در دیواره روده ایجاد شده، این حرکات دودی به میزنای ساخته شده منتقل و به تخلیه ادرار از میزنای به طرف مثانه کمک می کند. حجتی گفت : این پژوهش برای نشریه بین المللی ارسال و چاپ شد که در مدل حیوانی موفق بوده است و برای اینکه بتوان از آن برای انسان نیز استفاده کرد باید تحقیقات دیگری انجام شود و همچنین توسط گروه دیگری مورد تحقیق قرار گیرد تا نتیجه ها بررسی شوند، اما با توجه به اینکه این روش در هیچ کدام از سگ ها عارضه قابل توجهی ایجاد نکرده، می توان پیش بینی کرد که با درصد موفقیت بالایی در انسان استفاده شود.



وی افزود: بیمارانی که دچار سانحه می شوند، در مواردی به علت زیاد بودن طول آسیب دیدگی میزنای، نیاز به برداشتن کلیه و یا جدا کردن از بستر اصلی و انتقال به لگن و انجام اعمال جراحی بزرگ دارند که در مواردی ممکن است منجر به از دست دادن کلیه شود، از طرف دیگر گرفتار شدن میزنای در تومور و چسبندگی های خلف صفاقی نیاز به جایگزینی میزنای دارد که با بکارگیری این روش می توان از اعمال جراحی فوق الذکر و عوارض آن جلوگیری کرد.
استاد گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت : با توجه به اینکه این روش برای نخستین بار در دنیا انجام و در نشریه بین المللی چاپ شده است، مورد توجه محققان در سراسر دنیا قرار گرفته که با پیشنهادهای دریافتی می توان به تکمیل مطالعات پرداخت. میزنای یا حالب لوله باریکی است که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌برد. این مجرا از لگنچه منشأ گرفته و به مثانه ختم می شود.
مرجع : مهر