به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۳ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۸۵۵۳۴

قطره چشم جدید برای درمان آب مروارید

گروه فناوری: دانشمندان چینی نوعی قطره چشم را برای درمان بیماری آب‌ مروارید ارائه داده‌اند و آزمایش آن بر روی سگ‌ها امیدوارکننده بوده است.
قطره چشم جدید برای درمان آب مروارید
این قطره چشم را می‌توان برای درمان بیماران انسانی و بی‌نیازکردن آن‌ها از عمل جراحی استفاده کرد. آب‌ مروارید مهم‌ترین عامل نابینایی در انسان‌هاست.
محققان با بررسی سگ‌ها دریافتند نوعی مولکول طبیعی به نام lanosterol که به چشم این حیوانات اعمال شد، آب‌ مروارید آن‌ها را تسکین داد. در حال حاضر تنها درمان در دسترس برای آب مروارید رفتن زیر تیغ جراحی است و این عارضه بر ده‌ها میلیون نفر در سراسر دنیا اثر گذاشته است.

در حالی که جراحی برای درمان این بیماری شیوه‌ای ایمن و ساده است، تعداد افراد نیازمند به عمل جراحی طی 20 سال آینده با افزایش سن جمعیت دو برابر می‌شود و جراحی این عارضه روشی‌ هزینه‌بر است. محققان حاضر در این مطالعه دریافتند بیماران آن‌ها در داشتن یک جهش ژنی شریک بودند که برای تولید مولکول lanosterol نقش اساسی ایفا می‌کند. آن‌ها بر این باور بودند این مولکول می‌تواند پروتئین‌های شکل‌دهنده آب مروارید را از تجمع‌کردن در چشم‌های سالم باز دارد.

در آزمایشات انجام‌شده بر روی سلول‌ها تیم علمی تایید کرد که lanosterol به پراکنده‌کردن این پروتئین‌ها کمک می‌کند. در این تحقیق، سگ‌های مبتلا به آب‌ مروارید نوعی قطره‌های چشم حاوی این مولکول را دریافت کردند و پس از شش هفته از گذشت این درمان، میزان آب مروارید آن‌ها کاهش یافته‌ بود. در این تحقیق lanosterol به عنوان مولکولی کلیدی در جلوگیری از جمع‌شدن پروتئین‌های عدسی چشم شناسایی شد و این دستاورد به استراتژی جدیدی برای پیشگیری و درمان آب مروارید می‌انجامد. جزئیات این یافته‌ها در مجله Nature ارائه شده است.
مرجع : ایسنا