به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۹ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۸۶۲۰۳
قیمت کیلویی 12 هزار تومان

مصرف گوشت بوقلمون در اروپا 11 برابر ایران

گروه اقتصادی: مدیرعامل تعاونی‌ پرورش‌دهندگان بوقلمون متوسط مصرف گوشت بوقلمون در اروپا را 11 برابر ایران عنوان کرد و گفت: قیمت هر کیلوگرم گوشت بوقلمون در بازار مصرف حدود 12 هزار تومان است.
مصرف گوشت بوقلمون در اروپا 11 برابر ایران
سید مهدی آذرمؤید به وضعیت تولید گوشت بوقلمون در کشور اشاره و اظهار کرد: مزرعه پرورش بوقلمون مادر به منظور جوجه‌کشی فعال شده و همچنین تخم نطفه‌دار از فرانسه برای تولید جوجه یکروزه وارد می‌شود. وی درباره مقدار گوشت بدست آمده از هر قطعه بوقلمون گفت: لاشه بوقلمون با کم کردن استخوان، حدود 75 درصد گوشت خالص دارد. بوقلمون تنها پرنده‌ای است که دو نوع گوشت قرمز و سفید دارد و گوشت قرمزش قابل قیاس با گوشت گوسفند است و گوشت سفید آن گوشتی رژیمی با 28 درصد پروتئین است. آذرمؤید گوشت بوقلمون را گوشت کاملا اقتصادی خواند و اظهار کرد: در حال حاضر مصرف‌کنندگان بوقلمون در کشور را اقشار متوسط و رو به پائین تشکیل می‌دهند. این درحالی است که در گذشته این محصول پروتئینی گوشت اعیانی به شمار می‌رفت.

مدیرعامل تعاونی‌ پرورش‌دهندگان بوقلمون در ادامه با بیان اینکه به دلیل قیمت مناسب و پروتئین بالا، گوشت بوقلمون می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت قرمز باشد، گفت: با وجود 200 واحد پرورش بوقلمون در کشور، سرانه مصرف سالانه گوشت بوقلمون 350 گرم است. درحالیکه سرانه مصرف گوشت بوقلمون در اتحادیه اروپا حدود چهارکیلوگرم و در آمریکا هفت کیلوگرم است. وی افزود: پس گذشت 12سال که از عمر صنعت پرورش بوقلمون در کشور، سرانه مصرف این محصول با سرانه مصرف جهانی فاصله زیادی دارد.

آذرمؤید درباره هزینه های تولید و پرورش بوقلمون اظهار کرد: هزینه پرورش هر کیلوگرم بوقلمون زنده برای پرورش‌دهنده تقریبا 6000 تومان و در بازار مصرف هر کیلوگرم گوشت بوقلمون 11 تا 12 هزار تومان است. مدیرعامل تعاونی‌ پرورش‌دهندگان بوقلمون در پاسخ به این سوال که وضعیت صادرات گوشت بوقلمون به چه صورت است؟ گفت: در حال حاضر صادرات به شکل دائمی انجام نمی‌شود. البته می‌توان برای صادرات این محصول با ترکیه رقابت کرد. وی شرط رونق صادرات بوقلمون را تخصیص یارانه به تولید و کاهش قیمت تمام شده عنوان کرد. آذرمؤید در ادامه به میزان تولید گوشت بوقلمون در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پارسال سه میلیون جوجه‌ریزی و امسال 2.5 میلیون جوجه ریزی شده است که افزایش سود تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان، یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش جوجه ریزی در سال جاری است.
مرجع : ایسنا