به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۱ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۸۶۴۱۹

لاک‌پشتها در تورهای لنگری جان می‌دهند

گروه جامعه: مسئول محیط زیست دریایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: استفاده از تورهای لنگری در سواحل و خوریات محیط زیست دریایی را به شدت تهدید می​کند.
لاک‌پشتها در تورهای لنگری جان می‌دهند
محمد صادق​صبا  اظهار کرد: تورهای لنگری نوعی تورهای صیادی هستند که جنس نایلونی آنها با تورهای دیگر فرق می​کند. صیادان از تورهای لنگرهای سنگینی استفاده می‌کنند تا به خوبی در آب نگه داشته شود.وی ادامه داد: این تورها می​توانند کل عرض خورهای کوچک را بپوشانند و در مواردی در مسیر عبور کشتی​ها نیز قرار می​گیرند. صیادان ناچارند در این شرایط تورها را جمع​آوری کرده و پس از عبور کشتی، دوباره آن را در سطح آب باز کنند. مسئول محیط زیست دریایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: با توجه به این‌که این تورها ناحیه وسیعی را پوشش می​دهند، راه گریزی برای جانورانی مانند پستانداران و لاک​پشت​ها نمی​گذارند. در مواردی نیز گونه​هایی مانند دلفین​ها، کوسه و حتی لاشه ماهیان بزرگ در تورهای لنگری دیده شده است.

صادق‌صبا اظهار کرد: چون تورها وسیع و بسیار سنگین هستند، صیادان به خوبی فرصت نمی​کنند که سراسر ناحیه پوشش داده شده را رصد کنند بنابراین تعدادی از جانوران با طولانی شدن زمان در دام بودن، خفه شده و از بین می​روند. وی با تاکید بر لزوم انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از تهدید گونه​های جانوری در این شرایط گفت: برگزاری دوره​های آموزشی ویژه صیادان از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است. با برگزاری این دوره‌ها، صیادان با خطراتی که استفاده از این تورها برای محیط زیست دریایی دارد، آشنا می​شوند.

مسئول محیط زیست دریایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان درباره علت گرایش صیادان به این نوع تورها، عنوان کرد: علی​رغم اینکه تورهای لنگری بسیار گران​قیمت هستند، صیادان به استفاده از آن روی آوردند چون ناحیه وسیعی را پوشش می​دهد و قادر هستند همه چیز صید کنند، بنابراین برای آنان به صرفه‌تر است. این صیادان آگاه نیستند که استفاده از این تورها چه تهدیدات و خطراتی برای محیط زیست دریایی دارد. صادق​صبا با بیان اینکه صیادان در سواحل ماهشهر و خوریاتی چون موسی و آبادان از این نوع تورها استفاده می‌کنند، افزود: اقداماتی که در حوزه حفاظت از محیط زیست دریایی لازم است را انجام خواهیم داد اما ضروری است که مجموعه شیلات هم در این امر به حفاظت محیط زیست کمک کند تا بتوان محیط دریایی را در مقابل چنین تهدیداتی به خوبی حفظ کرد.
مرجع : ایسنا