به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۵ ساعت ۰۱:۳۲
کد مطلب : ۸۶۸۶۹
اینقدر ته دیگ نخور شب عروسیت بارون میاد...

روایاتی از خرافات رایج در بین مردم

گروه جامعه: با وجود قرار داشتن در دوره پیشرفت فناوری، هنوز خرافات در بین برخی مردم رواج دارد.
روایاتی از خرافات رایج در بین مردم
اگر کف دستت می‌خاره حتما پول گیرت میاد، قیچی را به هم نزن دعوا می‌شه، اینقدر ته دیگ نخور شب عروسیت بارون می‌یاد...  این‌ها تنها بخشی از خرافاتی است که در جامعه امروزی ما در بین برخی مردم رواج دارد و برای گروهی از آدم‌ها اعتقاد به خرافات آنقدر راسخ و قابل اعتماد است که به باور قلبی رسیده‌اند.

*متوسل شدن به خرافات
با یک نگاه اجمالی می‌توان دریافت که خرافات عموما در دل داستان‌های قدیمی نهفته است، اما هنوز افرادی هستند که با توجه به قرار داشتن دوران پیشرفت فزاینده‌ فناوری‌ها، به خرافات روی می‌آورند.
معمولا خرافات آموختنی است و آن چیزی که در ذهن فرد می گذرد ، در نهایت منتج به اثبات فرضیه‌های قدیمی می‌شود. اساسا خرافات زمانی اتفاق می‌افتد که افراد در رویارویی با مشکلات زندگی ، سرگردان شدن و ناامیدی ، به ناچار به خرافات و یا فالگیر‌ها روی می‌آورند که از این طریق بتوانند به یک آرامش درونی و اعتماد به نفس برسند.

*ریشه خرافات کجاست
مصطفی فروتن ، روانشناس در خصوص ریشه های خرافات معتقد است: ریشه خرافات در 3 کلمه تعحب (حیرت)، جهل و ترس نهفته است. خرافات پس از قرار گرفتن در رفتار آموخته  شده فرد، آنچه در ذهن می گذرد را به فعل تبدیل می کند. مینا کارشناسی 36 ساله که به شغل خیاطی اشتغال دارد درباره عدم واقعیت برخی خرافات می گوید: اینکه می گویند اگر قیچی را به هم بزنید دعوا می‌شود خرافاتی بیش نبوده و تمام این افکار نتیجه درگیری  ذهن ما با این قبیل قضیه‌ها است و در واقع وقتی که به طور مستمر به یک اتفاق فکر می‌کنیم قطعا برای ما به وقوع می‌پیوندد. محمود 62 ساله بازنشسته آموزش و پرورش می گوید: این حرف‌ها به هیچ وجه خرافات نبوده و من بارها شاهد این قضیه بودم که هر زمان در کف دستم احساس خارش داشتم، حتما تا شب به پول رسیدم.

*بزرگتر ها، جلوتر از کوچکترها در قبول خرافات!
 گاهی اوقات والدین برای ترساندن کودکانشان از برخی کلمات مثل : اگر شیطونی کنی آقای پلیس شما را زندانی می کند و ... استفاده می کنند، اما در خیلی مواقع بزرگترها مهم دست کمی از کودکان ندارند و خرافاتی از قبیل اینکه اگر شخصی زیاد ته دیگ بخورد شب عروسی‌اش باران می‌بارد و یا اینکه اگر کف دست راست آنها خارش داشت به پول می‌رسند  و ... را باور می‌کنند.

*علم پاسخی به خرافات نمی دهد
مبحث خرافات آنقدر برای برخی افراد قوی و جدی است که ناخودآگاه به دنبال حادثه و یا تایید خرافات مد نظر خود هستند اما آنچه که از واقعیت بر می‌آید،‌این است که خرافات صرفا اعتقادات و باورهای شخصی است که با تلقین های مکرر در ذهن شخص، ایجاد می‌شود و در حقیقت هیچ ذهن منطقی پاسخی برای این خرافات ندارد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران