به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۵ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۸۶۸۸۵
سازمان ملل:

5000 کشته در افغانستان طی 6 ماه

گروه بین الملل: با گذشت حدود 14 سال از آغاز درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در افغانستان، آمارهای جدید نشان می‌دهد شمار تلفات جانی و مجروحان غیرنظامی در این کشور افزایش یافته است.
روزنامه هافینگتن پست نوشت: بر اساس گزارش سازمان ملل متحد آمار تلفات انسانی در شش ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته افزایشی یک درصدی داشته است.در این مدت از سال 2015 میلادی از بین 4921 غیرنظامی افغان که هدف گرفته شده‌اند، 1592 تن جانشان را از دست داده و 3329 تن زخمی شده‌اند.

دنیل بل، نماینده سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان اعلام کرد: اکثریت قابل توجه یا 90 درصد غیرنظامیانی که کشته و زخمی شده‌اند نتیجه عملیات زمینی، مواد منفجرۀ دست ساز، کشتار عمدی و حملات انتحاری و هدفمند بوده است.

در حالی که کابل در صدد دستیابی به توافق صلح با طالبان است، نظامیان افغانستان مسئولیت تامین امنیت کشورشان را بر عهده گرفته‌اند.یکی از ساکنان کابل گفت: از طالبان می‌خواهیم تا به جنگ خاتمه دهند و سلاح‌هایشان را زمین بگذارند. آنان باید در کنار دولت برای ثبات و امنیت کشور کار کنند.

با مرگ ملا محمد عمر، طالبان رهبر جدیدی بنام ملا منصور دارد، رهبری که ظاهراً مورد قبول تمام اعضای این گروه افراط گرا نیست و استعفای سید طیب آغا، مسئول دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر را بدنبال داشته است، اختلاف و انشقاقی که گفتگوهای صلح کابل با این گروه را بیش از پیش دشوار و بغرنج خواهد کرد.