به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۸۷۰۷۸
قیمت روغن‌زیتون خارجی 2 برابر ایرانی

کاهش تولید زیتون در سالجاری

گروه اقتصادی: عضو شورای ملی زیتون از کاهش تولید زیتون در سال جاری به دلیل گرما و احتمال طغیان آفت مگس زیتون خبر داد و گفت: قیمت هر کیلوگرم روغن زیتون خارجی در بازار‌های جهانی بیش از 25 دلار و قیمت روغن زیتون در بازار‌های داخلی حدود 40 تا 50 هزار تومان عرضه می‌شود.
کاهش تولید زیتون در سالجاری
نادر جلالت اظهار کرد: به نظر می‌رسد امسال باید منتظر آفت مگس زیتون باشیم و با توجه به گرمای زودرس و آسیب دیدن بخشی از باغات در مرحله گلدهی امسال پیش‌بینی می‌شود کمتر از سال گذشته تولید زیتون داشته باشیم، اما با توجه به شرایط کنونی نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان آن کرد. وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید از پیشرفته‌ترین ابزار برای مبارزه با آفت مگس زیتون استفاده کند و باغداران نیز باید هرچه سریع‌تر برای مقابله با این آفت به باغ‌ها وارد شوند و نهایت همکاری را با کارشناسان کشاورزی داشته باشند.

عضو شورای ملی زیتون ادامه داد: براساس تحقیقات بین‌المللی انجام شده بهترین ابزار برای مقابله با آفت مگس زیتون استفاده از فرمون‌ها و تله‌های فرمونی برای افزایش نسل و تخم‌ریزی آفت مگس زیتون است.در حالی که وزارت جهاد کشاورزی از آفت‌کش‌ها و سموم شیمیایی نیز برای مبارزه استفاده می‌کند که به باغات آسیب می‌رسد. جلالت گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم روغن زیتون 40 تا 50 هزار تومان در بازار داخلی عرضه می‌شود و قیمت هر کیلوگرم زیتون معمولی از حدود 10 هزار تومان شروع می‌شود ، در حالی که قیمت روغن زیتون خارجی در بازار‌های بین‌المللی بسته به قرار‌گرفتن در دسته‌بندی‌های شش‌گانه این محصول از نظر کیفی، از دو تا بیش از 25 دلار متفاوت است.

عضو شورای ملی زیتون تصریح کرد: در شرایط کنونی که تحریم‌ها در حال برداشته شدن است و می‌توانیم از تکنولوژی روز جهانی برای برداشت و تولید زیتون استفاده کنیم باید وزارت جهاد کشاورزی از ماشین‌آلات پیشرفته برداشت زیتون استفاده کند، چرا که در حال حاضر دستگاه‌های برداشت زیتون که در کشور‌هایی مانند ایتالیا و اسپانیا تولید می‌شود در یک ساعت به اندازه برداشت دستی زیتون در یک روز محصول برداشت می‌کنند.
مرجع : ایسنا