به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۸ ساعت ۲۲:۳۴
کد مطلب : ۸۷۳۰۵
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

ایتالیا 40 درصد صادرات ایران به اروپا را جذب کرد

گروه اقتصادی: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طی چهار ماهه نخست سال جاری ایتالیا به میزان 193 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرد که بالغ بر 40 درصد صادرات ایران به اروپا را به خود اختصاص داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، ولی الله افخمی راد در چهارمین نشست کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، افزود: ارزش صادرات در دوره چهار ماهه نخست سال جاری 14 میلیارد دلار برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد کاهش نشان می دهد.
به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات میعانات گازی نیز طی دوره این گزارش 40 درصد کاهش داشت و موجب افت ارزش کل صادرات کشور در چهار ماهه اول امسال شد.
وی اضافه کرد: صادرات محصولات پتروشیمی از نظر وزنی در چهار ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با چهار ماهه نخست سال 93 رشد 38.5 درصدی داشت ، اما از نظر ارزش ثابت بود و تغییری نداشت.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مصر در قاره آفریقا با جذب 150 میلیون دلار کالای صادراتی در دوره این گزارش به میزان 60 درصد صادرات ایران به قاره سیاه را از آن خود ساخت.
افخمی راد افزود: طی چهار ماهه ابتدایی امسال صادرات ماشین آلات، سنگ آهن، سیمان و محصولات معدنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.
افخمی راد درباره ششمین برنامه توسعه کشور، توضیح داد: تدوین برنامه مزبور در سازمان مدیریت و برنامه ریزی آغاز شده و در 18 شورایی که برای نگارش این برنامه شکل گرفته، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز حضور دارد و مسئولیت سه شورا را برعهده دارد. اتاق بازرگانی می تواند با تعامل مناسب و بالایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد، نقطه نظرات خود را به این شوراها ارائه دهد.
به گفته این مقام مسئول، براساس برنامه ششم توسعه هشت سرفصل کلی تعریف شده که تهیه نقشه راه برای مقاصد صادراتی، مرزنشینی و واردات، زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری و همچنین موانع فنی و غیرفنی از جمله آنها محسوب می شود فرصت جمع بندی سیاست گذاری تجاری در قالب برنامه ششم توسعه تا پایان آذرماه امسال تعیین شده و کل برنامه، قبل از اسفندماه 94 باید در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.