به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۸۷۹۱۲

شناسایی پروتئین عامل ایجاد سرطان

گروه علمی: تحقیقات جدید دانشگاه فلوریدای مرکزی نوعی پروتئین خاص را در بدن انسان آشکارسازی کرده که می‌تواند در درمان سرطان و بروز اختلالات ناتوان‌کننده عصبی ایفای نقش کند.
شناسایی پروتئین عامل ایجاد سرطان
تحقیقات پیشین در همین دانشگاه نشان داده بود نسخه اصلاح‌شده‌ پروتئینی به نام Hsp90 در کشتن سلول‌های موجود در سیستم عصبی افراد مبتلا به اختلالات ناتوان‌کننده عصبی نقش دارد.
هم‌اکنون یافته‌های جدید گروه علمی نشان می‌دهد پروتئین Hsp90 با تمامی سلول‌ها برخورد یکسانی ندارد و همین پروتئینی که تعدادی از سلول‌ها را می‌کشد به سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. در واقع این پروتئین در سلول‌های تحت تاثیر بیماری‌های ناتوان‌کننده عصبی سمی است؛ در حالی که در سلول‌های تومور به عنوان یک عامل حامی بقای آن‌ها عمل می‌کند. در هر دو حالت، هدف‌قراردادن این پروتئین سمی می‌تواند به عنوان درمانی بالقوه عمل کند.

پروتئین Hsp90 یکی از شناخته‌شده‌ترین پروتئین‌ها برای تولید داروهای مقابله‌کننده با سرطان است اما سرعت بررسی آن کند بوده است. با این حال، یافته‌های جدید ماهیت پیچیده تاثیر این پروتئین بر سلول‌ها را آشکارسازی می‌کند. تیم علمی در واقع دریافت نیتراسیون پروتئین Hsp90، اکسیژن میتوکندری سلول را محدود می‌سازد و در نتیجه تولید انرژی آن را کاهش می‌دهد.

این موضوع به مثابه هسته مرگ برای سلول است اما کاهش اکسیژن می‌تواند به افزایش‌ مقاومت سلول‌های سرطانی در مقابل هیپوکسی (کاهش اکسیژن) کمک کند زیرا این سلول‌ها به منابع انرژی‌ دیگری وابسته هستند. دانشمندان حاضر در این تحقیق طی هشت سال گذشته در حال بررسی پروتئین Hsp90 و دیگر پروتئین‌های اکسیدشده در تنظیم متابولیسم سلولی بوده‌اند و منظور آن‌ها شناسایی هدف‌های جدید برای داروهای مقابله‌کننده با سلول‌های تومور بوده است.

این محققان در واقع به دنبال مبارزه با سلول‌های تومور و همزمان دست نخوردن سلول‌های سالم هستند. جزئیات این دستاورد علمی در Journal of Biological Chemistry ارائه شده است.
مرجع : ایسنا