به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب : ۸۷۹۵۸
پاسخ رییس سازمان انرژی اتمی به دلواپسان:

چرا زمانی‌که مسوولیت داشتید، كاری نکردید؟

گروه سیاسی: رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر این که می‌توانند سانتریفیوژهای IR-6 را با مدیریت جهادی 6 ماهه تولید کنند، گفت: چرا آن زمان که عهده‌دار مسوولیت بودید این ماشین‌ها را در این مدت زمان تولید نکردید؟
چرا زمانی‌که مسوولیت داشتید، كاری نکردید؟
علی اکبر صالحی در نشستی که به مناسبت روز خبرنگار در سازمان انرژی اتمی برگزار شد در رابطه با برخی اظهارات نسبت به برجام و جزییات فنی آن تصریح کرد: بارها این مساله را یادآور شدم که در بعد فنی با وجود پذیرش برخی محدودیت‌های ظاهری، فعالیت‎های صلح‌آمیز کشورمان در عرصه هسته‎ای با نشاط و بالندگی ادامه می‌یابد. در حال حاضر بیش از 9 هزار سانتریفیوژ داریم که کار می‌کنند و سالی 2 هزار کیلو اورانیوم غنی‌شده تولید می‌کنیم.

وی افزود: اگر 10 هزار تای دیگر هم به تعداد سانتریفیوژهای‌مان اضافه کنیم که همین حالا کار کنند، میزان تولید اورانیوم به 4 هزار کیلوگرم می‌رسد و تا 30 هزار کیلو اورانیوم فاصله زیادی داریم.25 سال کار کردیم و به 20 هزار سانتریفیوژ رسیدیم و اگر اراده باشد می‌توانیم به بیش‌تر از آن هم برسیم. اما بحث این است که با چه نوع و چه مواد اولیه‌ای می‌خواهیم به تولیدات خود ادامه دهیم. فرض کنید 190 هزار IR1 داشتیم و طبقه بالای نطنز را سانتریفیوژ می‌چیدیم. اما اگر با IR8 سانتریفیوژها را در نظر بگیریم صرفا 10 هزار سانتریفیوژ نیاز داریم در حالی که با IR1 به 200 هزار سانتریفیوژ نیاز داریم.

رییس سازمان انرژی اتمی هم‌چنین ادامه داد: باید با یک برنامه فکر شده و سنجیده پیش رویم تا بتوانیم از گلوگاه‌هایی که در روند صنعتی شدن داریم و بسیار هم روشن هستند به خوبی عبور کنیم. تفاوت بین 9 هزار سانتریفیوژ و 5 هزار سانتریفیوژ خیلی نیست و به لحاظ تولید مواد اولیه در سال 500 کیلو اورانیوم را از دست می‌دهیم. متاسفانه برخی در کشور اظهاراتی دارند که فضا را مشوش می‌کنند و ایجاد دغدغه می‌کنند گویی اتفاق ناگواری افتاده است و عقب‌نشینی خائنانه‌ای رخ داده است. در سال 88 ما یک زنجیره 10 تایی IR-6 داشتیم و 20 فروردین همان سال آن را معرفی کردیم. برخی عزیزان گفته‌اند مدیریت جهادی داریم و 6 ماهه این نوع ماشین را تولید می‌کنیم چرا آن وقت که عهده‌دار مسوولیت بودند به تولید این نوع ماشین نپرداختند. در آن زمان می‌توانستند بروند و به راحتی تولید کنند اما نکردند و اتفاقا کار درستی هم بود که نتوانستند چرا که این کار باید مراحل فنی خودش را طی کند. ماشین‌های IR-8 و IR-6 امیدبخش و با کاربردی بالا هستند و می‌توانیم پس از 8 سال با عبور از تست‌های مکانیکی و شیمایی به تولید انبوه آن‌ها بپردازیم.
مرجع : ایسنا