کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آنوریسم مغزی نوعی بیرون زدگی در شریان مغز است

سردردها را حتمن جدی بگیرید

ایسنا , 3 شهريور 1394 ساعت 9:46

گروه سلامت: یک متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: آنوریسم مغزی نوعی بیرون زدگی بصورت حباب در جدار شریان‌های مغزی است که در حقیقت ناشی از ضعف در جداره آن‌ها است و بتدریج و به علت بالا بودن فشار در داخل عروق ایجاد می‌شود.


علیرضا شیخی اظهار کرد: از آنجاکه جداره این مناطق ضعیف‌تر از جداره طبیعی شریان‌ها می‌شود، ممکن است پاره شده و سبب خونریزی مغزی شود. وی تاکید کرد: خونریزی داخل مغزی می‌تواند در فضای «ساب آراکنوئید» اتفاق افتد و این خون، همراه با مایع مغزی نخاعی بوده یا در داخل خود نسج مغز ایجاد می‌شود، سردرد بسیار شدید و ناگهانی، علامت این بیماری است. این متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اظهار کرد: این سردرد، بطور معمول بدون سابقه قبلی است و در بیمارانی که از قبل سردردهای معمولی داشته‌اند، این سردرد بسیار شدیدتر و متفاوت است.

وی علائم دیگر را شامل تغییر سطح هوشیاری و حتی کما، اختلالات حرکتی در دست و پا، استفراغ و تشنج دانست. شیخی، نخستین اقدام تشخیصی را انجام سی تی اسکن مغزی معرفی کرد و گفت: در موارد مشکوک، بررسی مایع مغزی نخاعی، نیاز است و اگر پزشک به ضایعه عروق مغزی شک کند، اقدامات بعدی مانند سی تی اسکن و آنژیوگرافی ضروری است. وی توضیح داد: امروزه روش درمان در آنوریسم‌های مغزی به دو نوع تقسیم می‌شود که در روش اول از طریق عروق مغزی و بدون عمل جراحی و بازکردن جمجمه با استفاده از کاتتر و مواد مخصوص وارد شریان شده و آنوریسم را پیدا کرده و با تزریق مواد خاص یا بالون این ضایعه عروق را مسدود می‌کنند.

این متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات روش دوم را انجام عمل جراحی بررسی ضایعه عروق با استفاده از کلیپس‌های مخصوص آنوریسم معرفی کرد و گفت: هر دو روش دارای فواید و عوارضی است که بهتر است انتخاب روش بهتر با نظر پزشک معالج باشد. بنا به گفته وی، در صورتی که اندازه آنوریسم بیش از سه میلی‌متر باشد، باید درمان شده و بسته شود و در صورتی که اولین آنژیوگرافی در بیمار منفی بود، بعد از آن باید سی تی آنژیوگرافی شود و اگر منفی بود دو هفته بعد آنژیوگرافی تکرار شود.شیخی، زمان جراحی را در اولین فرصت دانست و گفت: در مواردی که حال عمومی بیمار خوب نباشد و بیمار در حالت «ساب کما» (نزدیک به کما) یا کما است، باید انجام عمل جراحی تا به هوش آمدن بیمار به تعویق افتد.


کد مطلب: 89005

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/89005/سردردها-حتمن-جدی-بگیرید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir