به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۳ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : ۸۹۰۴۱
گزارشی از وضعیت صنایع کوچک در جذب تسهیلات

90 درصدی که حق 10 درصدی هم ندارند!

گروه اقتصادی: صنایع کوچک و متوسط که از ابتدای امسال مورد تاکید مسئولان عالی رتبه مملکتی و در کانون توجهات آن‌ها قرار گرفته‌اند، در اشتغالزایی کشور نقش بسزایی خواهند داشت اما این پیشرفت در گروی آن است که تامین منابع مالی برای آن‌ها به خوبی انجام شود.
90 درصدی که حق 10 درصدی هم ندارند!
به گفته کارشناسان و مسئولان در حوزه صنایع کوچک و متوسط 70 درصد از این صنایع با مشکل نقدینگی و تامین سرمایه‌ در گردش مواجه‌ هستند، در حالی که بخش عمده‌ای از صنایع کشور را این بخش از صنعت تشکیل می‌دهند.  از سال گذشته تاکنون همواره تلاش‌هایی برای تامین مالی این صنایع انجام شده است، اما آنچه کماکان دیده می‌شود، فعالیت این صنایع با ظرفیت‌های پایین و مشکلات متعدد در تولید و فروش محصولات است.

این در حالی است که این روزها مدیران بانک‌های توسعه‌ای بیش از پیش به فکر تامین اعتبار صنایع کوچک افتاده‌اند و این در شرایطی است که تا سال‌های گذشته عمده توجهات بانک‌ها به صنایع بزرگ بوده است. در این راستا در روزهای گذشته، علی اشرف افخمی، مدیر عامل بانک صنعت و معدن از پتانسیل صنایع کوچک برای ایجاد 40 هزار شغل در صورت تامین منابع مالی خبر داد؛ البته منابع مالی مورد نیاز برای 40 هزار شغل که از سوی وی اعلام شده است، تنها نیمی از آن مبلغی است که رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به عنوان حداقل منابع مورد نیاز صنایع کوچک عنوان کرده است.

به گفته اشرف افخمی در حال حاضر بخشی از صنایع کوچک کمتر از ظرفیت واقعی خود کار می‌کنند و برآورد‌ها نشان می‌دهد که برای راه‌اندازی حدود 7000 واحد که به لحاظ پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد قرار دارند، حدود 1300 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در صورت این تامین مالی حدود 17 هزار شغل ایجاد خواهد شد. وی اظهار کرده که برای واحد‌هایی که در حال حاضر در صنایع کوچک زیر 40 درصد ظرفیت کار می‌کنند، اگر قرار باشد این تعداد که به حدود 1500 واحد می‌رسند را برای افزایش ظرفیت کار تا 65 درصد تامین مالی کنیم به حدود 3500 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم اما در صورت تامین سرمایه در گردش این واحد‌ها نزدیک به 23 هزار شغل علاوه بر شغل‌های موجود ایجاد خواهد شد.

به این ترتیب می‌توان گفت که با رقمی بین 4500 تا 5000 میلیارد تومان نزدیک به 40 هزار شغل در صنایع کوچک ایجاد می‌شود که بانک صنعت و معدن در حال مذاکر‌ه با بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و سایر بخش‌های مربوطه برای این موضوع است.

پیش از این نیز سید محمد علی سیدابریشمی، رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به ایسنا گفته بود حداقل منابع مالی مورد نیاز برای واحدهای صنعتی کوچک موجود در کشور 10 هزار میلیارد تومان است. همچنین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی تاکید و اعلام کرده که مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت با برگزاری مذاکرات مستمر با بانک‌ها در تلاش است تسهیلات ویژه‌ای برای واحدهای صنعتی کوچک در نظر گرفته شود.

به اعتقاد وی واحدهای صنعتی با توجه به نرخ سود تسهیلات بانکی به راحتی نمی‌توانند روی پای خود بایستند، لذا باید تمهیداتی در نظر گرفت که هم بانک‌ها با مشکل روبرو نشوند و هم واحدهای صنعتی بتوانند از منابع مالی بانک‌ها بهره‌مند شوند.

نیاز 10 هزار میلیارد تومانی صنایع کوچک به تسهیلات بانکی در حالی است که در سال گذشته بانک‌ها بیش از 340 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت کرده‌اند.

در صورتی که نیمی از تسهیلات ارائه شده مربوط به استمهالات باشد تسهیلات پرداختی نقدی به بخش‌های مختلف به حدود 170 هزار میلیارد تومان رسیده و با توجه به اعلام مسئولان بیش از 30 درصد از این تسهیلات ارائه شده مربوط به بخش صنعت بوده است. بنابراین می‌توان گفت که در سال گذشته بیش از 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید تنها به بخش صنعت کشور پرداخت شده است و نکته مهم اینجاست که آیا امکان تخصیص تنها 10 درصد از این منابع به صنایعی که حدود 90 درصد از کل صنعت کشور را در اختیار دارد، وجود ندارد؟

این موضوع مهر تاییدی بر اظهارات معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی است که گفته بود بانک‌ها بیشتر علاقه دارند به صنایع بزرگ وام بدهند در صورتی که اگر تنها یک دهم از تسهیلات بخش صنعت به واحدهای صنایع کوچک برسد، اشتغالی 40 هزار نفری ایجاد خواهد شد.
مرجع : ایسنا