به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۸۹۴۷۹
سيم خاردار ۱۷۵ کیلومتری مجارستان برای جلوگیری از ورود پناهجویان

بحران مهاجران:‌ اتحادیه اروپا نشست اضطراری اعلام کرد

گروه بين‌الملل: اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران رو به وخامت مهاجرانی که به سوی این قاره سرازیر می شوند، نشست اضطراری اعلام کرده و درادامه موج عظیم مهاجرت پناهجویان از کشورهای خاورمیانه، صدها پناهجوی عمدتا سوری روز یک‌شنبه با قطاری دولتی از مقدونیه به صربستان فرستاده شدند.
بحران مهاجران:‌ اتحادیه اروپا نشست اضطراری اعلام کرد
قرار است روزانه دوقطار دولتی پناهجویان را از مقدونیه به صربستان منتقل کنند. بنابرگزارش‌ها، هر روز بیش از ۲۵۰۰ پناهجو از یونان به مقدونیه وارد می‌شود تا مسیر خود را از این کشور به سوی کشورهای اروپای غربی ادامه دهند. این موج پناهجویان در حالی در جریان است که مجارستان روز گذشته ۱۷۵ کیلومتر مرز خود با صربستان را با سیم خاردار مسدود کرد؛ اقدامی که کشورهای غرب اروپا را به واکنش واداشت. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، این اقدامِ دولت مجارستان را «شرم‌آور» و خلاف «ارزش‌های مشترک اروپایی» خواند. آلمان، فرانسه و بریتانیا، خواهان برگزاری نشستی اضطراری برای بررسی بحرانِ فزاینده‌ی پناه‌جویان در اتحادیه اروپا و یافتن راه‌حلی عملی شدند.

دولت راست‌گرای مجارستان علیرغم مخالفت‌ها حصاری در مرز خود با صربستان کشید تا از ورود پناهجویان به اروپای جنوبی و غربی جلوگیری کند. تلاش‌های مقامات اروپایی برای کمک به پناهجویان اما همچنان ادامه دارد. در حالی که هرروز بر شمار پناهجویانی که از طریق حوزه بالکان قصد ورود به قلمرو اتحادیه اروپا را دارند، افزوده می‌شوند، اکثر سیاستمداران اروپایی به فکر راه‌حل‌هایی برای کمک به این افراد هستند. در این میان مجارستان حصاری میان مرز خود با صربستان کشیده است تا از ورود پناهجویان به این کشور و ادامه مهاجرت آن‌ها به دیگر کشورهای غرب اروپا جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ساخت این حصار که ۱۷۵ کیلومتر طول دارد و مدتها موضوع بحث و مناقشه بوده، سرانجام توسط دولت مجارستان تکمیل شده است. خبرگزاری رسمی مجارستان MTI روز شنبه ۲۹ اوت این خبر را به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کرد. دولت راست‌گرا و محافظه‌کار مجارستان ابراز امیدواری کرده که از این پس پناهجویان کمتری از کشورهای حوزه بالکان به جنوب اروپا و از آنجا به شمال و غرب اروپا بیایند. گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان در یادداشتی که در روزنامه "ولت ام زونتاگ" منتشر کرده نوشته است: «نه دریای مدیترانه و نه دیوار جدیدی که مجارستان به دور خود کشیده نمی‌توانند جلوی این انسان‌های درمانده را بگیرند.»

بحران مهاجران:‌ اتحادیه اروپا نشست اضطراری اعلام کرد
اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران رو به وخامت مهاجرانی که به سوی این قاره سرازیر می شوند، نشست اضطراری اعلام کرده است. ریاست اتحادیه اروپا گفت که وزرای کشور ۲۸ عضو روز ۱۴ سپتامبر یک نشست اضطراری خواهند داشت، چون این بحران دچار "ابعاد بی سابقه" شده است.
این تصمیم در پی یک هفته حوادث مرگبار برای مهاجران اعلام می شود. در این حوادث تعداد زیادی در مدیترانه غرق و اجساد ۷۱ نفر در کامیونی در اتریش پیدا شده است.

ماه گذشته ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ مهاجر به مرزهای اتحادیه اروپا رسیدند که یک رکورد به حساب می آید.
سازمان ملل می گوید ادامه مناقشه سوریه یک عامل عمده در پس افزایش شمار مهاجران است.
به خصوص بازرسی های مرزی در یونان، ایتالیا و مجارستان برای متوقف کردن سیل مهاجران نه فقط از سوریه بلکه باقی خاورمیانه و آفریقا در تقلا بوده اند. نشست فوق العاده ماه آینده اواخر یکشنبه شب در لوگزامبورگ، رییس دوره ای اتحادیه اروپا، اعلام شد. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است:‌ "وضعیت پدیده مهاجرت در خارج و داخل اتحادیه اروپا اخیرا ابعاد بی سابقه ای گرفته است."

براساس آمار سازمان اروپایی فرانتکس، در ماه ژوئیه برای اولین بار شمار مهاجرانی که به مرزهای اتحادیه اروپا رسیدند از ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفت که سه برابر ژوئیه سال گذشته بود. موضوع مباحثات شامل همکاری داخلی، مقابله با قاچاق مهاجران، و سیاست بازگرداندن آنها خواهد بود. آلمان، فرانسه و بریتانیا گفته اند که اتحادیه اروپا باید فهرستی از "کشورهای مبدایی که امن هستند" تهیه کند تا امکان بازگرداندن بعضی مهاجران فراهم شود. روز شنبه بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار یک واکنش جمعی برای مقابله با این بحران شد و از کشورهای روبرو با سیل مهاجران خواست "مسیرهای ایمن و قانونی" برای آنها درست کنند. بان کشف اجساد ۷۱ نفر در اتریش را "هولناک و مایه دلشکستگی" خواند. تصور می شود این افراد از جنگ سوریه گریخته بودند.