به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۹۰۳۵۲

خلق بزرگ‌ترین نقشه پروتئینی جهان

گروه علمی: تیمی از دانشمندان، سلول‌های موجودات زنده متنوع از آمیب‌ها گرفته تا کرم‌ها، موش‌ها و انسان‌ها را بررسی می‌کنند تا دریابند پروتئین‌ها چگونه برای تولید سلول‌ها و بدن‌های مختلف با یکدیگر متناسب می‌شوند.
خلق بزرگ‌ترین نقشه پروتئینی جهان
دانشمندان مرکز دونلی دانشگاه تورنتو و دانشگاه تگزاس در آستین ده‌ها هزار تعاملات جدید پروتئینی را آشکارسازی کردند که مسؤول حدود یک چهارم تمامی تماس‌های پروتئینی تخمین‌زده‌شده در یک سلول هستند. زمانی که حتی یکی از این تعاملات از بین می‌رود، می‌تواند منجر به بیماری شود و نقشه‌ پروتئینی که دانشمندان ارائه داده‌اند به آن‌ها در شناسایی پروتئین‌های منفردی کمک می‌کند که ممکن است ریشه اختلالات پیچیده انسانی باشند. داده‌های بدست‌آمده در این تحقیق از طریق پایگاه‌های داده‌ باز در اختیار محققان سراسر جهان قرار می‌گیرد.

پروتئین‌ها در قالب تیم‌هایی به یکدیگر می‌چسبند تا فعالیت‌شان را انجام دهند و بسیاری از پروتئین‌ها گرد هم می‌آیند و ماشین‌های مولکولی را شکل می‌دهند. در حال حاضر ده‌ها هزار پروتئین در سلول‌های انسانی وجود دارند که عملکرد آن‌ها برای دانشمندان ناشناخته است. دانشمندان حاضر در این مطالعه موفق به جستجوی هزاران ماشین‌ پروتئینی متعلق به سلول‌ها شدند و پروتئین‌های منفرد آن‌ها را شمارش کردند. محققان سپس شبکه‌ای تولید کردند که مانند شبکه‌های اجتماعی است و سرنخ‌هایی را درباره عملکرد پروتئین ارائه می‌دهد.

با استفاده از این نقشه تیم علمی دریافت ده‌ها هزار پروتئین از زمان ظهور نخستین سلول اجدادی در یک میلیارد سال پیش بدون تغییر مانده‌اند. جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature ارائه شده است.
مرجع : ایسنا