به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۱:۵۲
 
۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۲۰ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۹۰۳۸۱
ناکامی جمهوریخواهان در مورد برجام؛

توافق هسته‌اي از سد افراطيون سنا گذشت

گروه بين‌الملل: حامیان باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در سنای این کشور موفق شدند مانع از رای‌گیری درباره پیش‌نویس طرح مخالفت جمهوریخواهان با توافق هسته‌ای ایران شوند.
توافق هسته‌اي از سد افراطيون سنا گذشت
بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، ۵۸ سناتور که عمدتا جمهوریخواه هستند خواهان آغاز رای‌گیری شدند اما ۴۲ سناتور دموکرات و مستقل با آغاز رای‌گیری درباره طرح مذکور، مخالفت کردند. سنای آمریکا در کنترل جمهوریخواهان است اما این حزب نتوانست حد نصاب ۶۰ رای لازم را کسب کند. بر اساس رویه درونی مجلس سنا، بحث در مورد یک طرح حد زمانی ندارد اما اگر ۶۰ عضو از ۱۰۰ سناتور به کفایت مذاکرات رأی دهند، مذاکرات متوقف و رأی‌گیری انجام می‌شود.

نتیجه رای‌گیری امروز در سنای آمریکا پیروزی مهمی برای دولت باراک اوباماست که در هفته‌های گذشته سخت تلاش کرده بود با حمایت دموکرات‌ها بدون توسل به قدرت وتو، از سد مخالفت جمهوریخواهان عبور کند. همزمان سناتور میچ مکانال رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا بار دیگر خواهان آغاز رای‌گیری شده است اما هنوز روشن نیست این تلاش وی به نتیجه برسد. حتی اگر مخالفان بتوانند رأی گیری کنند و اکثریت سنا به لغو توافق رأی بدهد، رئیس‌جمهور آمریکا با استفاده از اختیارات خود این تصمیم سنا را وتو خواهد کرد و مخالفان طرح هم رأی لازم برای خنثی کردن وتوی اوباما را ندارند.

از طرف دیگر، رهبری جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم گرفته است که رای‌گیری بر سر پیش‌نویس طرح مخالفت را کنار بگذارد و در عوض چند طرح دیگر از جمله «طرح حمایت از توافق» را به رای بگذارد تا دموکرات‌های کمتری به توافق رای مثبت بدهند. جان بونر رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان همچنین هشدار داده که احتمال دارد که بر سر توافق هسته‌ای از باراک اوباما به دادگاه شکایت کند.

اوباما: رای سنا درباره توافق هسته‌ای یک پیروزی دیپلماسی است

 رئیس‌جمهور آمریکا رای سنا درباره توافق هسته‌ای را پیروزی دیپلماسی خواند. باراک اوباما پس از رای نمایندگان سنا درباره توافق هسته ای با ایران در صفحه توئیترش نوشت: این رای پیروزی برای دیپلماسی، برای امنیت ملی آمریکا و برای امنیت و ثبات جهان است.