به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۲۲ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۹۰۶۲۲

بیماری لثه با بیماری قلبی ارتباط دارد

گروه علمی: پژوهشگران دریافته اند که یک عامل بیماریزا در بروز التهاب لثه، التهاب و تصلب شرائین را در سلولهای عضله صاف آئورت افزایش می دهد.
بیماری لثه با بیماری قلبی ارتباط دارد
مبنای تحقیق این پژوهشگران شواهدی است که نشان می دهد بیماری لثه یک عامل خطر در بروز بیماری قلبی است. محققان دانشگاه اربرو در سوئد در الگوهای حیوانی نشان دادند که چگونه پورفیروموناس ژنژیوالیس (Porphyromonas gingivalis) که در پلاک عروق کرونر بیماران مبتلا به حمله قلبی یافت می شود، باعث ایجاد تغییرات ژنتیکی می شود که التهاب بیماری قلبی را افزایش می دهد.
بوکسی ژانگ دانشجوی پزشکی دانشگاه اربرو در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: تحقیق ما ساوزکار ارتباط میان بیماری های لثه و بیماری های قلبی و عروقی را روشن می کند.

وی افزود: هدف ما یافتن نشانگرهای زیستی است که بتواند به تشخیص و درمان هر دو این بیماری ها کمک کند. بیماری های لثه بر اثر تجمع باکتری هایی که باعث تشکیل پلاک های دندانی در خط لثه می شود، ایجاد می شود و اغلب با بیماری ژنژیویت شروع می شود. علت این بیماری عموما رژیم غذایی نامناسب و مهم تر از آن بهداشت پایین دهان و دندان است.

محققان با کشت سلول های عضله صاف آئورت و آلوده کردن آن با عامل بیماریزا نشان دادند که پورفیروموناس ژنژیوالیس باعث بروز بیماری قلبی می شود. این مطالعه در نشریه Infection and Immunity منتشر شده است.
مرجع : ایرنا