به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۳۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۳۰ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۹۱۲۱۷

شمخانی: هرگونه تلاش برای بازگرداندن یا حفظ تحریم‌ها خلاف برجام است

گروه سياسي: برت کوئندرس، وزیر خارجه هلند صبح امروز با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.
شمخانی: هرگونه تلاش برای بازگرداندن یا حفظ تحریم‌ها خلاف برجام است
علی شمخانی در این دیدار با اشاره به لزوم گسترش همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و هلند تاکید کرد: حل و فصل مسائل منطقه ای، صادرات انرژی، توسعه تجارت و مقابله با تروریسم زمینه های قابل بررسی در بستر رایزنی های فی مابین است. وی افزود: شرایط کنونی اتحادیه اروپا و منطقه غرب آسیا ایجاب می کند موضوعات به صورت ریشه ای و بر اساس منطق احترام متقابل و از طریق گفت‌وگوهای سیاسی پیگیری شود و فرصت ریاست هلند بر اتحادیه اروپا می تواند مسیر حل چالش های فرا روی منطقه ای را تسهیل نماید.

دریابان شمخانی تصریح کرد: مقابله واقعی با تهدیدات فزاینده تروریستی نیازمند احترام به حق حاکمیت کشورها به ویژه در سوریه و عراق است و تجربه مداخله غیراصولی غرب و به ویژه آمریکا در منطقه نشان داده است که این مسئله موجب توسعه ناامنی و پایدار شدن تروریسم می شود. دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر ضرورت رفع بحران پناهجویان و تلاش برای استقرار ثبات و آرامش در کشورهای مبدأ افزود: باید برای استقرار امنیت و دفع تهدیدات گروه های افراطی، همکاری و مشارکت لازم با دولتهای قانونی در کشورهای در گیر بحران تروریسم به عمل آید .

علی شمخانی با اشاره به توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5، پایداری راه حل سیاسی را در گرو التزام به انجام تعهدات توسط طرفین دانست و افزود: هرگونه تلاش برای بازگرداندن و یا حفظ تحریم ها برخلاف برجام و موجب تشدید بی اعتمادی خواهد شد. نماینده مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: در شرایط پیوستگی اقتصاد جهانی، دولت هایی که اقدام به تحریم یکجانبه می کنند تنها خود و مردمشان را از سود همکاری اقتصادی محروم می کنند و بازگشت به شرایط گذشته نیز با توجه به جایگزینی ظرفیت ها به سادگی امکان‌پذیر نیست.

همچنین در این دیدار برت کوئندرس وزیر امور خارجه هلند با اشاره به سابقه روابط فیمابین و اهمیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه ای گفت: توافق هسته ای میان 1+5 و ایران افق های نوینی در عرصه های مختلف میان ایران و کشورهای اروپایی به ویژه هلند گشوده است. وی گفت : بحران های اخیر در منطقه و رشد تروریسم یک خطر جهانی است و ادامه روند کنونی و کمک های مالی و تسلیحاتی بعضی کشورها به گروه های تروریستی باعت تعمیق بی ثباتی و ناامنی در منطقه و جهان می گردد. وزیر امورخارجه هلند با تاکید بر آمادگی کشورش در ارتقاء سطح مناسبات با کشورمان تصریح کرد: هلند از هرگونه توسعه و گسترش مراودات در زمینه های مختلف با جمهوری اسلامی ایران استقبال و حمایت می‌کند.
مرجع : ايسنا