کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واردات از چین؛‌از سنگ پا‌تا شن و ماسه

ایسنا , 3 مهر 1394 ساعت 12:29

گروه اقتصادی: معضل قبضه بازار توسط اجناس چینی تنها دغدغه ایران نیست بلکه در حال حاضر بسیاری از کشورها با آن دست به گریبانند، اما در بازار ایران، چین به عنوان بزرگترین کشور طرف معامله برای واردات از اتاق‌های عمل و دندانپزشکی‌ها گرفته تا صنعت و کشاورزی محصولاتی برای عرضه دارد.


استفاده از وسایل پزشکی چینی در کنار لباس و کفش و عینک ساخت چین به امری عادی تبدیل شده است، اما همچنان واردات برخی کالاها از این کشور و حجم واردات آن می‌تواند شگفت‌آور باشد. فهرست اقلام وارداتی گمرک در پنج‌ماهه نخست امسال از چین نشان می‌دهد که در این مدت در زمینه مواد خوراکی چین از ماهی گرفته تا موز و آناناس و بادام زمینی به ایران صادر کرده است.

به این ترتیب در مدت مذکور مجموعا نزدیک به 3500 تن ماهی با ارزش بیش از 14 میلیون دلار، 31 هزار و 500 تن موز با ارزش کمتر از 25 میلیون دلار، 18 تن آناناس با ارزش 18 هزار دلار و حدود هزار تن بادام زمینی با ارزش بیش از یک میلیون دلار به کشور وارد شده است. در کنار خوراکی‌هایی که از چین به کشور وارد می‌شود این کشور به ایران اجناس مصرفی دیگری نیز می فروشد.

برای مثال در پنج ماهه نخست امسال 630 تن شن و ماسه طبیعی و مصنوعی با ارزش 370 میلیون تومان، 6.5 تن سنگ پا با ارزش 36 میلیون تومان و 775 تن از انواع کودها با ارزش دو میلیارد و 800 میلیون تومان از چین به ایران وارد شده است. اما این دست اقلام وارداتی در لیست واردات از چین چندان کمیاب نیست، تا جایی که در مدت مذکور ایران 180 تن بیلچه با ارزش 155 هزار دلار، 170 تن کلنگ با ارزش متراز 100 هزار دلار و همچنین 11 تن چوب رخت آویز با ارزش بیش از 30 هزار دلار یا 5 تن دفتر مشق با ارزش 12 هزار دلار از این کشور خریده است.

فهرست اقلام وارداتی گمرک نشان می‌دهد که در پنج ماه نخست امسال، 130 تن کاغذ سیگار و کمتر از یک تن ریش ، ابرو، مژه مصنوعی و کلاه گیس نیز از چین وارد ایران شده است که هر کدام به ترتیب به اندازه یک میلیارد و 300 میلیون و 10 میلیون تومان ارزبری داشته است.

البته چین در برخی از صنایع که ایران در آن حرف اول را می زند نیز وارد شده و حتی محصولاتش را به خود ایران نیز می فروشد مانند فرش و کف پوش بافته شده که در مدت مذکور نزدیک به 71 تن از آن با ارزش 200 میلیون تومان به ایران صادر شده است.

کل واردات از کشور چین در سال گذشته به بیش از 5 هزار تن و با ارزش 12.5 میلیارد دلار می رسید، این حجم در سال قبل از آن 4.5 هزار تن و با ارزش کمتر از 10 میلیارد دلار می‌رسید. اما در پنج ماه نخست میزان واردات از چین به نیمی از حجم واردات در سال1392 رسید، به این ترتیب که دراین مدت 2 هزار تن کالا در این مدت با ارزش بیش از 4 میلیارد دلار از چین به ایران وارد شده است.


کد مطلب: 91494

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/91494/واردات-چین-از-سنگ-پا-تا-شن-ماسه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir