کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آمانو:

از صحت نمونه‌های پارچین اطمینان دارم

ایسنا , 3 مهر 1394 ساعت 14:04

گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رد انتقادات و ادعاهای مطرح شده در مورد درست نبودن نمونه‌های گرفته شده توسط متخصصان ایرانی از پارچین تأکید کرد که از صحت و اعتبار این نمونه‌ها اطمینان دارم.


یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس در واکنش به انتقادها در مورد اجازه دادن به متخصصان ایرانی برای نمونه‌گیری از سایت نظامی پارچین که قرار است از آن‌ها در شفاف‌سازی فعالیت‌های ایران در گذشته و نظامی نبودن آن استفاده شود خطاب به منتقدان گفت: از بی‌نقص بودن روند نمونه‌گیری‌ها اطمینان دارم. آمانو ضمن تأکید بر این که ایرانی‌ها در زمان نمونه‌گیری نیز تحت نظارت آژانس بوده‌اند، گفت: نمونه‌های گرفته شد کاملاً صحیح و بی‌نقص بوده‌اند.

او در حالی که از اظهارنظر در مورد این که نمونه‌ها تا چه میزان در ‌آزمایشگاه‌های آژانس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است بار دیگر بر معتبر بودن این نمونه‌ها تأکید کرد.

آمانو هم‌چنین تأکید کرد که آژانس خواستار جمع‌بندی این مسأله است و آماده است تا به روند انجام این کار سرعت دهد. جمهوری‌خواهان پس از آن که از تصویب لایحه رد توافق هسته‌ای برجام در تقابل با دولت اوباما ناکام ماندند هم اکنون بر موضوع نمونه‌گیری‌های انجام شده توسط ایرانی‌ها از سایت پارچین و انتقاد از آن متمرکز شده‌اند.

آمانو با رد این انتقاد و ادعاهایی مبنی بر نادرستی نمونه‌های گرفته شده توسط ایرانی‌ها تأکید کرد که با استفاده از سیستم‌های نظارت ویدیویی، عکس، سیستم موقعیت‌یاب ماهواره‌یی و سیستم‌های نظارتی دیگر آژانس از راستی و صحت نمونه‌های گرفته شده اطمینان داریم. او در مورد این که آیا از پرسنل آژانس کسی به سایت پارچین وارد شده است یا خیر، اظهارنظری نکرد. آمانو گفت: هنوز زود است که بخواهیم در این مورد به یک نتیجه قطعی برسیم.  بنا بر نقشه راه به دست آمده میان ایران و آژانس، آژانس باید گزارش خود را در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران در گذشته تا 24 آذر (15 دسامبر)،‌ منتشر کند.


کد مطلب: 91502

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/91502/صحت-نمونه-های-پارچین-اطمینان-دارم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir