به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۰۴ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۹۱۵۳۲

جدیدترین روش درمان آلرژی با استفاده از نانوذرات

گروه علمی: محققان آلمانی موفق به توسعه روشی شده اند که با استفاده از نانوذرات، عوارض جانبی درمان آلرژی را کاهش می دهد.
جدیدترین روش درمان آلرژی با استفاده از نانوذرات
شایع ترین روش درمان آلرژی، ایمونوتراپی آلرژن یا تزریق آلرژی نام دارد که حساسیت را نسبت به مواردی مانند گربه، زنبور یا گرده کاهش می دهد. آلرژن به موادی گفته می شود که باعث واکنش های آلرژیک در بدن می شوند.
در این روش مواد آلرژن درون بسته ای از نانوذرات قرار می گیرند و پس از ورود به بدن‏ به آرامی آزاد شده و به سلول های هدف می رسند. در واقع این روش سیستم ایمنی را به مرور به تحمل آلرژن عادت می دهد. این روش موجب کاهش عوارض جانبی ایمونوتراپی آلرژن از جمله شوک آنافیلاکتیک می شود.

ایده استفاده از نانوذرات به منظور رهاسازی آلرژن در بدن ایده جدیدی نیست، اما نانوذراتی که تا کنون به عنوان حامل برای انتقال آلرژن مورد استفاده قرار گرفته اند،‏ با سرعت بسیار کمی در بدن بیماران تجزیه شده اند و فرآیند آزادسازی آلرژن ها بسیار کند به انجام رسیده است. برای حل این مشکل محققان دانشگاه ماینز آلمان با استفاده از ترکیب پلی اتیلن گلیکول،‏ نانوذراتی را تولید کردند که آلرژن ها را دقیقا در محل سلول های هدف‏، آزاد می کنند و به محض برخورد با مولفه های اسیدی، این سلول ها‏ به سرعت تجزیه می شوند و آلرژن ها با سرعت بیشتری در بدن آزاد می شوند.

در جریان آزمایش های انجام گرفته، مشخص شد در این شیوه آلرژن ها تنها در اثر واکنش سلول های سیستم ایمنی بدن آزاد می شوند و سایر سلول ها در این فرآیند آزادسازی، تاثیری ندارند.نتایج این تحقیقات در نشریه Biomacromolecules منتشر شده است.
مرجع : ایرنا