به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۰۷ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۹۱۷۴۴
مقام‌های امنیتی افغانستان:

آغاز عملیات بازپس‌‌گیری قندوز از طالبان

گروه بين الملل: مقام‌های امنیتی افغانستان گفته‌اند که عملیات نظامی برای بیرون راندن گروه طالبان از شهر شمالی قندوز آغاز شده است.
آغاز عملیات بازپس‌‌گیری قندوز از طالبان
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) صدیق صدیقی ،سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفته که طالبان از بخشی از شهر قندوز بیرون رانده شده و وزارت دفاع با انتشار اعلامیه‌ای گفته که مقر فرماندهی پلیس و زندان شهر قندوز به دست نیروهای دولتی افتاده است. شهر استراتژیک قندوز دیروز به تصرف گروه طالبان درآمد. سرور حسینی، سخنگوی پلیس قندوز به بی‌بی‌سی گفت که با رسیدن نیروهای تازه‌نفس به شهر قندوز، عملیات از سه طرف جنوب، جنوب شرق و جنوب غرب شهر و نزدیک فرودگاه قندوز علیه طالبان آغاز شده است.

حسینی گفت که افراد مسلح طالبان پس از ورود به شهر قندوز، ساختمان دفتر سازمان ملل (یوناما)، بخشی از مقر فرماندهی پلیس، دادگاه، دادستانی، اداره برق و شماری از پاسگاه‌های امنیتی در حومه شهر را به آتش کشیدند. پیشتر گزارش شده بود که طالبان ساختمان رادیو و تلویزیون خصوصی "روشنی" را هم به آتش کشیده‌اند. شاهدان عینی گفته‌اند که اموال، اسناد و امکانات دفاتر دولتی در قندوز به غارت رفته است.

وزارت دفاع در اعلامیه خود گفته که طالبان به غارت فروشگاه‌ها، بانک‌های خصوصی و طلافروشی‌ها دست زده و شماری از پزشکان بیمارستان اصلی شهر را کشته‌اند. منابع مستقل اما این خبر را تایید نکرده و یک صراف در قندوز به به بی‌بی‌سی گفت که صرافی شهر قندوز غارت نشده است. دیروز برخی از نهادهای مدافع خبرنگاران در کابل نسبت به امنیت جان خبرنگاران مستقر در قندوز ابراز نگرانی کردند و از دولت خواستند که برای حفاظت از آن‌ها تلاش بیشتری به خرج دهد.

ملا اختر منصور، رهبر گروه طالبان با انتشار اعلامیه‌ای به مناسبت تصرف این شهر به دست طرفدارانش، از آن‌ها خواسته که توجه خود را بر حفاظت از افراد غیرنظامی و دارایی آن‌ها متمرکز کنند. او به ساکنان شهر قندوز اطمینان داده که نیروهای تحت فرمان او نیتی برای تعرض به دارایی شخصی مردم، قتل بدون محاکمه، غارت و نقض حریم شخصی مردم ندارند.

رهبر گروه طالبان از ساکنان قندوز، بازرگانان، کارکنان شهرداری، بیمارستان‌ها و مدارس خواسته که به زندگی و کار روزمره خود مشغول باشند و نسبت به امنیت جان و مال خود نگران نباشند. با این حال، خبرنگاران در قندوز می‌گویند که وضعیت این شهر به سرعت در حال تغییر است و پیش‌بینی وضعیت در این شهر دشوار است.