به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۲۲ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۹۲۵۶۸
معاون سازمان مدیریت بحران عنوان کرد

چرا بنا بر روی گسل احداث می‌شود؟

گروه جامعه: معاون امور پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر کاربردی شدن آموزش‌های مقابله با بحران گفت:‌ باید تلاش کرد این آموزش‌ها از حالت تئوری خارج شده و به سمت عملیاتی شدن متناسب با شرایط هر منطقه سوق یابد تا اثرگذاری لازم را داشته باشد.
چرا بنا بر روی گسل احداث می‌شود؟
بهنام سعیدی در کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران، اظهار کرد: همه مسئولان در هر رده‌ای که باشند دارای یک سری وظایف ذاتی مرتبط با مسئولیت خود هستند، ولی اولویت کاری باید در خصوص آمادگی و برخورد با بحران باشد، زیرا ایران به لحاظ موقعیتی که در آن قرار دارد دارای پتانسیل وقوع بسیاری از بحران‌ها است. وی افزود: مقابله علمی و اصولی با بحران باید در دستور کار همه مدیران قرار گیرد و در کنار آن با ارائه آموزش‌های اصولی آمادگی لازم را برای مقابله با حوادث غیرمترقبه در تک‌تک افراد جامعه ایجاد کنند.

سعیدی تصریح کرد: باید آموزش‌های بحران از حالت تئوری صرف خارج شده و به‌صورت کاربردی باشد تا بتواند بیشترین اثرگذاری را داشته باشد، زیرا آموزش‌های غیراصولی می‌تواند مشکلات را دو چندان کند. معاون امور پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران با اشاره به برخی ساخت‌ و سازهای غیراصولی گفت: چرا مجوز احداث بنا در مناطقی که واقع بر روی گسل هستند داده می‌شود تا در زمان وقوع زلزله شاهد خسارات زیاد و غیرقابل جبرانی باشیم.

وی افزود: احداث غیراصولی ساختمان و بدون نظارت نیز می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر جای بگذارد که نمونه آن ‌را در زلزله بم با بیش از 35 هزار کشته و 40 هزار زخمی در کمتر از یک دقیقه شاهد بودیم. سعیدی با تاکید بر اینکه مدیران باید به تکنولوژی به‌ویژه در حوزه بحران روز مسلط باشند، خاطرنشان‌ کرد: توجه به بیمه برای تک‌تک افراد جامعه باید به‌صورت جدی در دستور کار دست‌اندرکاران و شهروندان قرار گیرد تا در صورت وقوع حادثه بحرانی بتوان تا حدی از آلام ناشی از بروز این گونه حوادث ناخواسته را برای حادثه‌دیدگان کاهش داد.

معاون امور پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور همچنین در جمع خبرنگاران با تاکید بر توجه به ساخت و سازهای اصولی در کشور، گفت: بهینه‌سازی بافت فرسوده برای کاهش آسیب‌ها در زمان وقوع بحران، حائز اهمیت است. وی اظهارکرد: در زمینه ساخت و سازها دولت اقدامات جدی را در دستور کار قرار داده و با توجه به اینکه بخشی از ساختمان‌ها در بافت فرسوده است، تلاش‌ها برای بهینه‌سازی و رعایت مسایل فنی در ساختمان‌های نوساز است، هر چند اعتقاد داریم باید بیشتر از این در زمینه ساخت و ساز اصولی تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه ایران جرو 10 کشور اول حادثه‌خیز دنیا است، تصریح‌ کرد: وقوع زلزله، خشکسالی، سیل و طوفان در ایران بسیار حائز اهمیت است، به همین خاطر با آمادگی مطلوبی که برای مقابله با بحران داریم هم در پایتخت و هم در شهرهای دیگر قطعا شاهد خسارت و تلفات کمی در شهرها در صورت وقوع چنین پدیده‌های طبیعی خواهیم بود. این مسئول ادامه داد: در بحث بحران مسائل مهمی وجود دارد که یکی از آنها در بحث آموزش است که در سطوح مختلف مورد توجه قرار داده‌ایم. در این راستا تاکنون حدود 60 درصد از استان‌ها آموزش‌های لازم را دیده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک این آموزش‌ها را ببینند. وی خاطرنشان کرد: برای اثر بخش بودن آموزش‌ها کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی فعال شده که 14 کارگروه در سازمان وجود دارد که در استان‌ها و شهرستان‌ها هر کدام وظایف مشخصی دارند.
مرجع : ایسنا