به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۲۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۲۷ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۹۲۹۲۴

پاسخ علی رهبری به انتقاد غریب‌پور

گروه فرهنگی: مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران به انتقاد بهروزغریب‌پور درباره‌ی نادیده گرفته شدن نام و اقداماتش در راستای اجرای «اپرای عاشورا» به‌عنوان خالق اثر پاسخ داد.
پاسخ علی رهبری به انتقاد غریب‌پور
علی رهبری در پاسخ به این انتقادها اظهار کرد: من تمام سخنان آقای غریب‌پور را قبول دارم و حق هم با ایشان است؛ اما طرف ایشان، بهزاد عبدی به‌عنوان آهنگساز است و نه علی رهبری. او ادامه داد: من پاتیتور «اپرای عاشورا» را از طرف آهنگساز گرفتم و درباره‌ی آقای غریب‌پور هم به من توضیح دادند که ایشان نویسنده‌ی اثر است. ما هم روی پوستر اثر، نام ایشان را به‌عنوان نویسنده نوشتیم. راستش را بخواهید تا به‌حال در این ۴۰ سال که اپراهای فراوانی از آهنگسازان معاصر را اجرا کرده‌ام، هیچ‌وقت پیش نیامده است که خودم به سراغ نویسنده یا «لیبرتیست» بروم.

این آهنگساز و رهبر ارکستر توضیح داد: این آهنگساز است که پارتیتورش را به ما ارائه می‌کند و طرف ما هم همیشه شخص آهنگساز بوده است. رهبری اظهار کرد: من از اتفاقی که رخ داده است، متأسفم؛ اما آقای غریب‌پور کم‌لطفی کرده و گفته‌اند، این عمل عمدی بوده است. من حتی تا شب اولین اجرا که صدای ایشان درآمد، نمی‌دانستم ایشان بیشتر از یک نویسنده روی این اثر کار کرده است. البته اگر هم این کار عمدی باشد، دلیلش را درک نمی‌کنم. ضمنا اگر آقای غریب‌پور لطف می‌کردند و به کنسرت تشریف می‌آوردند، از ایشان هم به شایستگی تجلیل می‌شد. ما از کوچکترین افرادی که در این همکاری موفقیت‌آمیز مشارکت داشته‌اند، قدردانی کرده‌ایم.

این هنرمند تأکید کرد:‌ در همه جای دنیا، آهنگساز با نویسنده‌ی اثر در تماس است و آهنگساز باید نویسنده را در جریان بگذارد، از او دعوت کند و حتی از او اجازه بگیرد. من از کارهای پشت پرده هیچ اطلاعی نداشته‌ام؛ اما حالا که به لطف آقای غریب‌پور نسبت به این موضوع مهم آگاه شده‌ایم، حداکثر احترام را برای ایشان قائل خواهیم شد و جبران خواهیم کرد. رهبری در بخش پایانی سخنانش نیز اظهار کرد: ما با کمال احترام، رزومه‌ی ایشان را در بروشور منتشر کردیم و بقیه‌ی مسائل از جمله نیامدن‌شان، به آهنگساز اثر و خودشان مربوط می‌شود. البته آقای غریب‌پور احتمالا از قبل می‌دانستند که «اپرای عاشورا» در حال تمرین و آماده شدن برای اجراست و اگر لطف کرده بودند و فقط چند روز قبل، ما را آگاه کرده بودند، حتما ماجرا به این شکل ختم نمی‌شد. ضمنا از آنجا که این کنسرت کارگردانی نداشت، نام ایشان به‌عنوان کارگردان به هیچ‌وجه نمی‌توانست نوشته شود.

بهروز غریب‌پور از نادیده گرفته‌ شدنش در اجرای «اپرای عاشورا» توسط ارکستر سمفونیک تهران انتقاد کرده و گفته است: از اجرای «اپرای عاشورا» در تالار وحدت بی‌خبر بودم، در حالی که پژوهشگر، نویسنده و کارگردان این اثر هستم؛ اما متأسفانه در یک حرکت خلق‌الساعه طوری مطرح می‌شود که انگار آقای رهبری (مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران) کاشف تعزیه و اپرای ملی بوده است. او همچنین افزوده است:‌ این اتفاق را ناشی از بی‌توجهی عمدی می‌دانم و به نظر می‌رسد، برخی یادشان رفته که من 13 سال است، اپرای ملی اجرا می‌کنم. اپرای عاشورا را هم در سال 1387 پس از پژوهش‌های فراوان نوشتم، طراحی و کارگردانی کردم.
مرجع : ایسنا