به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۰۷ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۹۳۵۱۸

تولید برق از تنفس جلبک های سبز آبی

گروه علمی: محققان کانادایی موفق به توسعه فناوری سلول ریز فتوسنتزی شده‌اند که می‌تواند برق را از طریق فتوسنتز و تنفس جلبک سبز آبی استخراج کند.
تولید برق از تنفس جلبک های سبز آبی
در این روش، هردو فرآیند فتوسنتز و تنفس که در سلول‌های گیاهان رخ می‌دهند، در زنجیره‌های انتقال الکترون دخیل هستند.  مفهوم اصلی این فناوری توسط گروهی از محققان دانشگاه کنکوردیا در مونترال کانادا توسعه یافته و شامل به دام انداختن این الکترونهاست که توسط جلبک سبز آبی منتشر می‌شوند.
 زنجیره‌های انتقال الکترونی فتوسنتز و تنفس در استخراج انرژی الکتریکی از جلبک سبز آبی سودمند هستند.
 
این سلول انرژی فتوسنتزی شامل یک آند، یک کاتد و یک غشای تبادل پروتون است.   محفظه آند از سیانوباکتری‌ها تشکیل شده و از یک عامل ردوکس که در درون کاتد وجود دارد، الکترون را به سطح الکترود می‌فرستد.  سلول ساخته شده می‌تواند ولتاژ مدار باز 993 میلی‌ولت و چگالی قدرت 36.23 وات بر دو سانتی‌متر تولید کند.  عملکرد سلول‌های نیرو می‌تواند با کاهش فضای بین دو الکترود غشاء تبادل پروتون و طراحی کارآمد سلول افزایش یابد.
 
به گفته محققان، این سلول‌های نیروی ریز فتوسنتز‌ی ممکن است کاربردهای نظامی و بی سیم قابل توجه را به دنبال داشته باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند منابع نیروی خوبی برای سیستم‌های زیستی میکروالکترومکانیکی .(MEMS) باشند . البته هنوز هم چالش‌هایی برای محققان حوزه MEMS به منظور ساخت محفظه‌های مقیاس کوچک آند و کاتد که برای تولید چگالی جریان بالا و چگالی توان بالا از سلول مناسب هستند، وجود دارد.  این یافته‌ها در مجله TECHNOLOGY منتشر شده است.
مرجع : ایسنا