به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۳ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۹۳۹۴۲

تولید دندان مصنوعی چاپی ضد باکتری

گروه فناوری: محققان هلندی به توسعه رویکردی برای تولید دندان‌های چاپ سه‌بعدی پرداخته‌اند که قادر به نابود کردن باکتری‌ها با استفاده از نوع خاصی از رزین ضد میکروب است.
تولید دندان مصنوعی چاپی ضد باکتری
ایجاد قطعات جایگزین برای بخش‌های مختلف بدن انسان، یکی از چندین حیطه‌ای‌ است که چاپ سه‌بعدی در آن دارای استعداد بالقوه زیادی است.
کاشت دندان نیز در زمره این گروه قرار دارد و اگر تحقیقات جدید در دانشگاه گرونینگن هلند به ثمر برسد، قطعات جایگزین سه‌بعدی دندان می‌توانند تا 99 درصد از باکتریهایی را که با آنها در ارتباط است از بین ببرند.  محققان برای ساخت این رزین، نمکهای آمونیوم ضدباکتری را با رزین‌های استاندارد دندان ترکیب کرده‌اند. ترکیب بدست آمده سپس با استفاده از نور فرابنفش تقویت شده و برای چاپ نمونه‌های دندان جایگزین درون یک چاپگر سه‌بعدی قرار داده شد. بار مثبت نمکهای آمونیوم به رزین قابلیت ضدباکتری می‌دهد و با ایجاد اختلال در غشای باکتریایی دارای بار منفی، سبب از هم پاشیدگی و مرگ آن‌ها می‌شود.
 
محققان برای آزمایش ظرفیت ضدباکتری رزین، مخلوطی از بزاق دهان و باکتری استرپتوکوک موتانس را که سبب پوسیدگی دندان می‌شود، بر روی نمونه‌های دندان مصنوعی اعمال کرده و دریافتند که این مواد در از بین بردن 99 درصد از باکتری‌های موجود درنمونه موثر بوده‌اند.  به گفته محققان، این ماده، باکتری‌ها مورد نظر را از بین می‌برد اما برای سلول‌های انسان مضر نیست.  اگرچه این دندان در کنار فوایدی مانند جلوگیری از عفونت‌های دهان و دندان مانند اندوکاردیت و حفاظت از دندان‌های کاشته شده، همچنین از معایبی برخوردار است. برای مثال این دندان چاپی سه‌بعدی، باکتری‌های مفیدی را که از فرد در برابر پاتوژن‌های مضر حمایت می‌کند از بین می‌برد.
 
درحال حاضر این مواد هنوز به صورت یک نمونه اولیه هستند و قبل از انجام آزمایشات انسانی، باید آزمایش‌های بیشتری توسط محققان انجام شود.  محققان براین باورند که این مواد علاوه بر مهار آسیب باکتری‌ها به دندان‌های کاشته شده، همچنین می‌توانند برای کاربردهای ارتوپدی و غیر پزشکی، مانند تصفیه آب، بسته‌بندی مواد غذایی و اسباب بازی‌های کودکان مناسب باشند.  مقاله این پژوهش تحت عنوان "رزین های کامپوزیت ضد میکروبی با قابلیت چاپ سه‌بعدی" در مجله Advanced Functional Materials منتشر شده است.
مرجع : ایسنا